Verlieslatend Disney+ groeit sneller dan Netflix

Net twee jaar oud en Disney+ zit Netflix internationaal al op de hielen. De streamingdienst van Disney groeide afgelopen kwartaal met 6,1 procent tot 138 miljoen abonnees.
De helft van die streamingklanten bevindt zich in de VS, de andere helft op de internationale markt. Dat is een teken dat het verkoopapparaat van het entertainmentbedrijf van meet af aan mikt op snelle mondiale uitrol.
Disney+ kwam in november 2019 uit in de VS en Nederland. Nog geen half jaar later was het in Europa al beschikbaar. Dat is snel. Disneys voordeel is dat het veel eigen intellectueel eigendom heeft.
Netflix, dat de streamingmarkt ontgon, zag in dezelfde maand zijn abonneebestand voor het eerst krimpen. Met tweehonderdduizend tot 222 miljoen abonnees. Disney+ ontwikkelt zich sneller dan marktkenners verwachtten. Het zit Netflix op de hielen, maar nog niet op de huid.
Disney heeft nog twee andere directe streamingkanalen naar de consument: ESPN+, Star+ en Hulu. Als die abonneecijfers worden meegeteld, had het concern eind maart 205 miljoen maandelijks betalende streamingklanten. Dat is 29 procent meer dan een jaar geleden. Met deze cumulatieve groeicijfers kan Disney over een jaar groter zijn dan Netflix.
De gemiddelde omzet per klant per maand ligt bij Disney+ op 6,35 dollar. Bij Netflix op 3,55 dollar.
Disney boekte een operationeel verlies van 900 miljoen dollar. Een aanloopverlies dat het concern kan dragen, want het nettoresultaat kleurde nog steeds keurig zwart: 470 miljoen dollar (-48%). De vrije netto kasstroom groeide tien procent tot 686 miljoen dollar. Bij Netflix daalde in dezelfde periode de nettowinst met 100 miljoen naar 1,6 miljard dollar (PDF).
*) Photo by Jayme McColgan on Unsplash
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond