Deel dit artikel
-

Versnelling in groei online supermarktomzet, Picnic rukt op

Een kleine 2,9 procent van de supermarktomzet (consumenten) loopt momenteel via het online kanaal. Hiermee is dit aandeel ten opzichte van een half jaar geleden fors toegenomen, zo blijkt uit metingen van het kennisplatform Supermarkt & Ruimte in samenwerking met onderzoeksbureau Strabo en vastgoedadviseur SuperVastgoed.

De online omzet van supermarktbestedingen door gezinnen bedraagt op dit moment circa 1 miljard euro. Dat is nog steeds bescheiden wanneer het wordt afgezet tegen de totale supermarktomzet van 36 miljard.

De belangrijkste doelgroep is nog altijd gezinnen met kinderen, merendeels woonachtig in het westen van het land. Het aandeel consumenten dat in de nabije toekomst verwacht online supermarktbestedingen te doen is eveneens gegroeid van 21 naar 24 procent.

Supermarktproducten die het meest online worden gekocht zijn traditiegetrouw frisdrank, water en sappen en kruidenierswaren. De sterkste groei wordt waargenomen bij een aantal versproducten (met name vlees en brood en banket), drogisterij-artikelen, was-en reinigingsmiddelen en toilet- en keukenpapier.

De gemiddelde besteding per online bestelling bedraagt 92 euro en lag daarmee op een vergelijkbaar niveau als een jaar eerder.

De twee belangrijkste online supermarkten zijn Albert Heijn en Jumbo. Albert Heijn blijft online marktleider met een geschat marktaandeel van 53 procent. Het online marktaandeel van Jumbo is in een jaar tijd toegenomen van 22 procent naar 26 procent. Jumbo neemt daarmee een tweede positie in, maar heeft het verschil met Albert Heijn verder verkleind. Picnic is bezig met een flinke opmars en heeft nu een geschat marktaandeel van 12 procent.

Deel dit bericht

2 Reacties

Sjaak

Nou alweer een promo voor Picnic? Begrijp me niet verkeerd, het is een briljant bedrijf, maar iedere stad die ze erbij betrekken wordt groots uitgemeten hier op Emerce…

Pieter

Ik hoor om me heen veel mensen die stoppen bij Picnic (terug naar AH/Jumbo) omdat de kwaliteit (vers vlees/vis) te wensen overlaat en het assortiment te klein is (beide een mening natuurlijk).
Zolang ze meer nieuwe klanten krijgen dan huidige verliezen is er groei, maar ik val blijkbaar precies in de doelgroep, gezinnen met kinderen en juist door dat ik kids heb wil ik hoge kwaliteit die ik niet kreeg bij Picnic (ruim een jaar elke week besteld, dus niet beoordeeld op 2 bestellingen).

Maargoed, als de kwaliteit van vis en vlees omhoog zou gaan een het assortiment groter zou worden; dan zou Picnic weer mijn voorkeur hebben, gratis bezorging en strakke tijdsblokken!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond