Deel dit artikel
-

‘Verspilling bij Smart Shopping-campagnes’

Meer dan zestig procent van de producten die in Google Smart Shopping-campagnes zitten, worden amper vertoond. Webwinkels voelen zich niettemin genoodzaakt die sleepers te blijven tonen.

Een andere bevinding uit een onderzoek van Producthero is, dat de helft van het reclamebudget gaat naar producten die eigenlijk te weinig omzet opleveren. En: tachtig procent van de omzet komt uit tien procent van de producten.

Het Amsterdamse bedrijf, een specialist in adverteren op Google Shopping, ondervroeg zijn klanten naar hun ervaringen met de reclamedienst Smart Shopping. Dat is een dienst van Google waarbij adverteerders, in dit geval zijn dat webwinkels, een zak geld beschikbaar stellen en vertrouwen op de slimheid en efficiëntie van het systeem.

Webwinkels zien hun producten verschijnen tussen de algemene zoekresultaten, maar ook op YouTube, Gmail en het displaynetwerk.

Directeur Wouter Veenboer van Producthero: “Bij Smart shopping verzorgt Google de optimalisatie van de campagnes. Dat is qua resultaat stukken beter dan wanneer men het met de hand doet, maar er zitten nog wel inefficiënties in.”

Het blijkt, dat Google verhoudingsgewijs veel budget opmaakt aan een kleine groep producten. “Adverteerders laten die toch staan, omdat je toch gevonden wilt kunnen worden.”

Om de verspilling van reclamebudget tegen te gaan, ontwikkelde Producthero een soort verfijning op Smart Shopping-campagnes. “We doen een dagelijkse analyse, herkennen welke producten hoe presteren en isoleren die in vier verschillende groepen.” Simpel gesteld: van superster tot bleeder.

Met deze zogeheten Labelizer kunnen webwinkels de onderbelichte producten alsnog beter naar voren schuiven. Het online reclamebudget wordt efficiënter ingezet door de campagne in blokjes te hakken. “We geven producten een kans om zichzelf te bewijzen. Adverteerders die de oplossing al gebruiken behalen resultaatverbeteringen tot dertig procent en meer.”

Veenboer: “Meer dan de helft van de adverterende webwinkels in Google maakt inmiddels gebruik van Smart Shopping-campagnes.” Driekwart van hun Google-budget gaat naar deze specifieke dienst.

Foto: mini_malist (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond