Picnic moet schade betalen aan Max Verstappen

Het gebruik van een lookalike in een commercial van Picnic is onrechtmatig ten opzichte van Max Verstappen. Dat heeft de rechtbank Amsterdam vandaag bepaald in een zaak die Verstappen tegen de websuper had aangespannen. Verstappen heeft ook recht op een redelijke schadevergoeding.

Picnic reageerde vorig jaar met een grappig internetfilmpje (‘Als je op tijd bent dan hoef je niet te racen’) op een reclame van concurrent Jumbo, waarin Max Verstappen de hoofdrol vervulde. In het filmpje van Picnic was een lookalike te zien met dezelfde raceoutfit en racecap als Verstappen. Die vond dat niet leuk en eistte 350.000 euro schadevergoeding. Ook moest Picnic alvast een voorschot betalen.

Verstappen baseerde de vordering op artikel 21 van de Auteurswet. Dit wetsartikel geeft de geportretteerde het recht zich te verzetten tegen het openbaar maken van zijn portret voor zover hij daarbij een redelijk belang heeft.

Het portretrecht is geschonden, vindt ook de rechtbank, zelfs al is er een lookalike gebruikt. ‘De lookalike vertoont alle karakteristieke kenmerken van het portret van de uitgebeelde persoon: dezelfde pet, dezelfde raceoutfit, dezelfde haarkleur, hetzelfde silhouet en hetzelfde postuur. Het was de bedoeling van Picnic om het beeld van de uitgebeelde persoon op te roepen. De uitgebeelde persoon heeft een commercieel belang zich hiertegen te verzetten. Hij heeft hierdoor schade geleden.’

De partijen moeten zich over de schade nader uitlaten.

Mede oprichter Michiel Muller laat via zijn PR kantoor weten: ‘Het was een ludiek filmpje, puur bestemd voor onze eigen medewerkers. Het stond alleen op onze eigen Facebookpagina. Toen we vernamen dat Max Verstappen er niet blij mee was, hebben we het er ook meteen weer vanaf gehaald. We kunnen ons niet voorstellen dat de door hem geleden schade in de duizenden euro’s loopt. We hadden het leuker gevonden als hij op ons voorstel was ingegaan om de kosten van advocaten voor deze rechtszaak aan een goed doel te doneren. Dan was het in perspectief gebleven en hadden we er iets moois mee kunnen doen.’

Foto: Morio (cc)

6 Reacties

Maar 1 ding is wel zeker…
PICNIC KOMT WEL ALTIJD OP DE EINDBESTEMMING AAN 🙂

Max Verstappen heeft er wsch nooit moeite mee gehad… De managers van… , die zijn het probleem, die zien er vooral en alleen geld in. Volk dat zich diep moet schamen noemen we dat. Laat een parodie toch bestaan. Is alleen maar een compliment voor het origineel. Maar dollartekentjes in de ogen is sneu. Ik zeg: allemaal naar Picnic!!!

Helemaal met van Deurzen eens. Maar Muller + aandeelhouders zullen hier vannacht ook geen uur minder om slapen schat ik zo in.

Gewoon terecht. Als je iemand z’n (merk)naam gebruikt, in combinatie met je eigen merk hoor je gewoon de prijs te betalen. Geloof er niks van dat het alleen voor ‘werknemers’ gebruikt wordt, want waarom deel je het dan met +/- 40.000 man op Facebook?

Daarnaast betaalt Jumbo grof geld om de naam Verstappen aan zich te kunnen binden, en Picnic wil de prijs niet betalen? Ga toch weg

Tja, het zijn uiteindelijk de ‘creatieven’ (met dollartekentjes in de ogen) aan wie we die auteurswet te danken hebben, die hebben nu zichzelf even in de voet geschoten…

Heeft niemand door dat dit zowel voor Picnic als Max Verstappen waanzinnige PR is? Of denken jullie niet dat dit allemaal vooropgezet is? Iets meer koffie bij Picnic bestellen van Deurzen en Bedrijvendokter, slapen doen we ’s nachts!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug