Deel dit artikel
-

Vertraging bij PostNL met buitenlandse pakketjes

PostNL kampt met vertragingen bij de bezorging van webshopbestellingen van buiten de EU. Dat meldt het bedrijf woensdag aan NU.nl. Reden zijn de nieuwe btw-regels.

Sinds 1 juli moet over webshopbestellingen van buiten de EU met een waarde van minder dan 22 euro btw betaald worden. Als dat bedrag niet meteen door de webshop in rekening wordt gebracht, moeten vervoerders als PostNL dat bedrag innen en afdragen.

Voor de inklaring brengt PostNL 4 tot 7 euro per pakje in rekening bij de ontvanger.

De volumes waarop men inklaring moet verrichten, zijn groter dan verwacht. ‘Omdat we met data van veel verschillende internationale postbedrijven te maken hebben, gaat dit helaas gepaard met wat systeemtechnische aanloopproblemen.’

Deel dit bericht

13 Reacties

Marcel

Alsof men dit niet van te voren had kunnen voorzien. Veel pakketjes die voorheen gewoon door gingen moeten nu worden ingeklaard.
Met al het extra werk voor douane zal dit nieuwe beleid de overheid waarschijnlijk meer kosten dan dat er aan BTW opbrengsten binnen komt. Deze maatregel is ook niet eens door ons parlement gegaan maar opgelegd door het regime in Brussel.

Het ergste is nog de onduidelijkheid.

Eerste pakket nooit een melding gehad. Omdat ik T&T nummers standaard in de app zet zag ik hem op een gegeven moment wel verschijnen. Na een aantal dagen viel me op dat er ook een link bij stond voor betalen. Klikte ik op maar daar stond dat de termijn verlopen was (terwijl die 7 dagen zou zijn).
Zou bezorgt worden op afhaalpunt maar daarna stond steeds de volgende werkdag met tijd erbij, en dan keen je de dag erna en dan weer een dag later.
Op een gegeven moment tekst er bij dat hij teruggestuurd is. Dus ik naar ophaalpunt, wisten ze niets van, pakket was er nooit geweest.
Contact met PostNL, niet teruggestuurd maar ze hebben hem nog niet ontvangen van de douane. Bezorgmoment bleef steeds en dag verschuiven totdat hij uiteindelijk op te halen was.

Nu nog een pakket. Kreeg ik wel bericht van met betaalverzoek. Netjes gedaan. Maar ook hier blijft hij steeds een bezorgmoment geven van de volgende werkdag en dan komt er niets en daarna schuift hij weer door naar de volgende dag. Nu al bijna een week na betaling.
Zet dan gewoon neer dat het nog niet bekend is zolang hij nog niet in handen van PostNL is.

PostNL had een hoop zorgen kunnen voorkomen door duidelijk informatie te verschaffen (op site, social media).

Hendrik

Gebeld met Post NL over pakketje uit India er staat bij Track &Ttrace dat het op 6 juli is geleverd dan zegt men nee hoor het is op 24 juli aangekomen het komt eraan maar nog niks ontvangen. Het pakje ligt dus gewoon al meer dan een maand bij inklaring! Andere pakjes exact hetzelfde verhaal. duurt gewoon langer dan een maand voordat het bij inklaringen wegkomt. als het überhaupt nog komt natuurlijk….

Ray

Hier hetzelfde. 2 pakketten uit de UK is postNL al kwijtgeraakt. Staan al 5 weken in de app. Pakket nummer 3 (vervangende bestelling) staat ook alweer een week in de app. Kan wel betalen maar dat doe ik pas bij het afhaalpunt, dan weet ik zeker dat het pakket er is. pakket 3 zou ik volgens de app vandaag kunnen afhalen, maar helaas…ook weer niet geleverd. Word er doodmoe van…
PostNL zou ervoor moeten zorgen dat de consument niet de dupe wordt van haar wanprestatie!

Rolf

Zelfde ervaring. Product besteld via eBay (UK) op 4 juli, verzonden op 8 juli, in NL aangekomen op 12 juli, op 16 juli succesvol ten invoer aangegeven en daarna lange tijd stil. Via e-mail contact gehad met de IMEC afdeling van PostNL, heeft niks opgeleverd, die wijten de vertraging aan het nieuwe invoersysteem en grote hoeveelheid buitenlandse orders. Verkoper gevraagd onderzoek in te stellen (want beleid van PostNL is dat je als ontvanger de verzender moet benaderen om PostNL een opdracht te geven voor nader onderzoek), tja dat werkt natuurlijk ook niet want die komt ook geen steek verder. Update 7 augustus.. zending wordt opnieuw ingeklaard?…hopen dat het ooit nog aankomt. Erg slechte service en ze komen er blijkbaar mee weg.

Mirian

Ik zit met hetzelfde probleem. 2 brievenbus pakjes zonder TT nooit aangekomen. Vanuit UK 1 verstuurd 30 Juni ander verstuurd 9 Augustus.

Bob

Eind juli iets besteld vanuit de UK, kwam 13 Aug aan in Nederland, ligt sinds dien compleet stil, geen updates meer gekregen. Nu wacht ik nog steeds op het desbetreffende pakket.

Frans

Ik heb hetzelfde probleem met een pakketje uit de UK. Ik kan zien dat het 16 augustus is aangekomen in NL, maar qua updates ligt het helemaal stil.

D.dubrule

Hetzelde…een besteling vanuit hong kong, 4 weken bij custom, geen beweging, geen mails…2 klachten ingediend zonder resultaat en nu mijn tweede besteling, die is vanuit usa, missend artikels van een eerste besteling…ook bij de douane en…niets…
Voel mij hopeloos daarbij…kan niemand bereiken…wat een ravage! Mooi de tax maar wij de dupe ervan zijn

Michael

Ik wacht zelf al op verschillende pakketjes vanuit het Verenigd Koninkrijk.

3 pakketjes op 12 augustus betaalt via de PostNL app (BTW+afhandelingskosten). Het is nu 18 September, en ik heb nog steeds niks binnen.

Na verschillende keren contact te hebben gehad met PostNL is mij verteld dat ik bezwaar kon maken tegen de door mij betaalde kosten (er is immers niks geleverd). Dat kan via: https://www.postnl.nl/klantenservice/buitenland/inklaringskosten/bezwaar-maken/

Kreeg net een email van PostNL dat mijn bezwaar in behandeling is genomen. Het kan echter tot 4 maanden duren voordat ik hier bericht over terug ontvang.

Dit is de laatste keer dat ik een betaling doe via de PostNL app. Ik betaal wel op het afhaalpunt.

john

vanaf 13 aug ligt het pakket bij inklaring post nl heeft onderzoek gestart..imec…en ik hoor al 2 weken niets meer.

Henry

Op 7 juli 2021 is mijn pakketje uit Engeland aangekomen bij PostNL. Sindsdien ligt het bij IMEC Afdeling Inklaring.
PostNL kan mij niet zeggen wanneer en of ik ooit mijn pakketje nog krijg. Het is nu oktober. Als ik hier zo alle klachten lees dan moet er bij de Afdeling Inklaring van IMEC een enorme berg paketten liggen.

Kees

Ik denk dat POSTNL een gigantisch probleem heeft met inklaren. Dit hadden ze zien aankomen. Mijn pakket ligt al vanaf begin augustus, twee maanden dus, te wachten op inklaring. Op mijn verzoek zijn ze een onderzoek gestart maar daar hoor je niets mee van. Drie weken na de start van het onderzoek heb ik weer gebeld met POSTNL. Twee keer in de wacht gezet, uiteindelijk medewerker. Uitgelegd waarvoor ik belde. Medewerker wilde weten wat nu precies mijn probleem is. Pakket wordt geklaard en dat kan nu eenmaal even duren. (!?) Medewerker was zo onbeschoft tegen mij dat ik ( heel beleefd ) aangaf dat hij mij boos maakte met dit soort opmerkingen. Medewerker verbrak verbinding hierop. Andere medewekers van klantenservice zijn overigens wel netjes en beleefd. Heel herkenbaar zijn de datums van levering. Die schuiven inderdaad elke dag een dag op.

Fokke

Ik kreeg net een mailtje dat er i.v.m. de komende feestdagen rekening gehouden moet worden met vertragingen in de aflevering… Haha, wat een lachertje zeg. Volgens mij heeft PostNL het hele jaar last van feestdagen. Zeker sinds juli, toen er ingeklaard moest gaan worden.
Het zal tijd worden dat het management van PostNL eens gaat nadenken over hoe ze intern hun problemen gaan oplossen i.p.v. steeds hun probleem te zoeken bij externe zaken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond