Deel dit artikel
-

Vertraging bij PostNL met buitenlandse pakketjes

PostNL kampt met vertragingen bij de bezorging van webshopbestellingen van buiten de EU. Dat meldt het bedrijf woensdag aan NU.nl. Reden zijn de nieuwe btw-regels.

Sinds 1 juli moet over webshopbestellingen van buiten de EU met een waarde van minder dan 22 euro btw betaald worden. Als dat bedrag niet meteen door de webshop in rekening wordt gebracht, moeten vervoerders als PostNL dat bedrag innen en afdragen.

Voor de inklaring brengt PostNL 4 tot 7 euro per pakje in rekening bij de ontvanger.

De volumes waarop men inklaring moet verrichten, zijn groter dan verwacht. ‘Omdat we met data van veel verschillende internationale postbedrijven te maken hebben, gaat dit helaas gepaard met wat systeemtechnische aanloopproblemen.’

Deel dit bericht

37 Reacties

Marcel

Alsof men dit niet van te voren had kunnen voorzien. Veel pakketjes die voorheen gewoon door gingen moeten nu worden ingeklaard.
Met al het extra werk voor douane zal dit nieuwe beleid de overheid waarschijnlijk meer kosten dan dat er aan BTW opbrengsten binnen komt. Deze maatregel is ook niet eens door ons parlement gegaan maar opgelegd door het regime in Brussel.

Het ergste is nog de onduidelijkheid.

Eerste pakket nooit een melding gehad. Omdat ik T&T nummers standaard in de app zet zag ik hem op een gegeven moment wel verschijnen. Na een aantal dagen viel me op dat er ook een link bij stond voor betalen. Klikte ik op maar daar stond dat de termijn verlopen was (terwijl die 7 dagen zou zijn).
Zou bezorgt worden op afhaalpunt maar daarna stond steeds de volgende werkdag met tijd erbij, en dan keen je de dag erna en dan weer een dag later.
Op een gegeven moment tekst er bij dat hij teruggestuurd is. Dus ik naar ophaalpunt, wisten ze niets van, pakket was er nooit geweest.
Contact met PostNL, niet teruggestuurd maar ze hebben hem nog niet ontvangen van de douane. Bezorgmoment bleef steeds en dag verschuiven totdat hij uiteindelijk op te halen was.

Nu nog een pakket. Kreeg ik wel bericht van met betaalverzoek. Netjes gedaan. Maar ook hier blijft hij steeds een bezorgmoment geven van de volgende werkdag en dan komt er niets en daarna schuift hij weer door naar de volgende dag. Nu al bijna een week na betaling.
Zet dan gewoon neer dat het nog niet bekend is zolang hij nog niet in handen van PostNL is.

PostNL had een hoop zorgen kunnen voorkomen door duidelijk informatie te verschaffen (op site, social media).

Hendrik

Gebeld met Post NL over pakketje uit India er staat bij Track &Ttrace dat het op 6 juli is geleverd dan zegt men nee hoor het is op 24 juli aangekomen het komt eraan maar nog niks ontvangen. Het pakje ligt dus gewoon al meer dan een maand bij inklaring! Andere pakjes exact hetzelfde verhaal. duurt gewoon langer dan een maand voordat het bij inklaringen wegkomt. als het überhaupt nog komt natuurlijk….

Ray

Hier hetzelfde. 2 pakketten uit de UK is postNL al kwijtgeraakt. Staan al 5 weken in de app. Pakket nummer 3 (vervangende bestelling) staat ook alweer een week in de app. Kan wel betalen maar dat doe ik pas bij het afhaalpunt, dan weet ik zeker dat het pakket er is. pakket 3 zou ik volgens de app vandaag kunnen afhalen, maar helaas…ook weer niet geleverd. Word er doodmoe van…
PostNL zou ervoor moeten zorgen dat de consument niet de dupe wordt van haar wanprestatie!

Rolf

Zelfde ervaring. Product besteld via eBay (UK) op 4 juli, verzonden op 8 juli, in NL aangekomen op 12 juli, op 16 juli succesvol ten invoer aangegeven en daarna lange tijd stil. Via e-mail contact gehad met de IMEC afdeling van PostNL, heeft niks opgeleverd, die wijten de vertraging aan het nieuwe invoersysteem en grote hoeveelheid buitenlandse orders. Verkoper gevraagd onderzoek in te stellen (want beleid van PostNL is dat je als ontvanger de verzender moet benaderen om PostNL een opdracht te geven voor nader onderzoek), tja dat werkt natuurlijk ook niet want die komt ook geen steek verder. Update 7 augustus.. zending wordt opnieuw ingeklaard?…hopen dat het ooit nog aankomt. Erg slechte service en ze komen er blijkbaar mee weg.

Mirian

Ik zit met hetzelfde probleem. 2 brievenbus pakjes zonder TT nooit aangekomen. Vanuit UK 1 verstuurd 30 Juni ander verstuurd 9 Augustus.

Bob

Eind juli iets besteld vanuit de UK, kwam 13 Aug aan in Nederland, ligt sinds dien compleet stil, geen updates meer gekregen. Nu wacht ik nog steeds op het desbetreffende pakket.

Frans

Ik heb hetzelfde probleem met een pakketje uit de UK. Ik kan zien dat het 16 augustus is aangekomen in NL, maar qua updates ligt het helemaal stil.

D.dubrule

Hetzelde…een besteling vanuit hong kong, 4 weken bij custom, geen beweging, geen mails…2 klachten ingediend zonder resultaat en nu mijn tweede besteling, die is vanuit usa, missend artikels van een eerste besteling…ook bij de douane en…niets…
Voel mij hopeloos daarbij…kan niemand bereiken…wat een ravage! Mooi de tax maar wij de dupe ervan zijn

Michael

Ik wacht zelf al op verschillende pakketjes vanuit het Verenigd Koninkrijk.

3 pakketjes op 12 augustus betaalt via de PostNL app (BTW+afhandelingskosten). Het is nu 18 September, en ik heb nog steeds niks binnen.

Na verschillende keren contact te hebben gehad met PostNL is mij verteld dat ik bezwaar kon maken tegen de door mij betaalde kosten (er is immers niks geleverd). Dat kan via: https://www.postnl.nl/klantenservice/buitenland/inklaringskosten/bezwaar-maken/

Kreeg net een email van PostNL dat mijn bezwaar in behandeling is genomen. Het kan echter tot 4 maanden duren voordat ik hier bericht over terug ontvang.

Dit is de laatste keer dat ik een betaling doe via de PostNL app. Ik betaal wel op het afhaalpunt.

john

vanaf 13 aug ligt het pakket bij inklaring post nl heeft onderzoek gestart..imec…en ik hoor al 2 weken niets meer.

Henry

Op 7 juli 2021 is mijn pakketje uit Engeland aangekomen bij PostNL. Sindsdien ligt het bij IMEC Afdeling Inklaring.
PostNL kan mij niet zeggen wanneer en of ik ooit mijn pakketje nog krijg. Het is nu oktober. Als ik hier zo alle klachten lees dan moet er bij de Afdeling Inklaring van IMEC een enorme berg paketten liggen.

Kees

Ik denk dat POSTNL een gigantisch probleem heeft met inklaren. Dit hadden ze zien aankomen. Mijn pakket ligt al vanaf begin augustus, twee maanden dus, te wachten op inklaring. Op mijn verzoek zijn ze een onderzoek gestart maar daar hoor je niets mee van. Drie weken na de start van het onderzoek heb ik weer gebeld met POSTNL. Twee keer in de wacht gezet, uiteindelijk medewerker. Uitgelegd waarvoor ik belde. Medewerker wilde weten wat nu precies mijn probleem is. Pakket wordt geklaard en dat kan nu eenmaal even duren. (!?) Medewerker was zo onbeschoft tegen mij dat ik ( heel beleefd ) aangaf dat hij mij boos maakte met dit soort opmerkingen. Medewerker verbrak verbinding hierop. Andere medewekers van klantenservice zijn overigens wel netjes en beleefd. Heel herkenbaar zijn de datums van levering. Die schuiven inderdaad elke dag een dag op.

Fokke

Ik kreeg net een mailtje dat er i.v.m. de komende feestdagen rekening gehouden moet worden met vertragingen in de aflevering… Haha, wat een lachertje zeg. Volgens mij heeft PostNL het hele jaar last van feestdagen. Zeker sinds juli, toen er ingeklaard moest gaan worden.
Het zal tijd worden dat het management van PostNL eens gaat nadenken over hoe ze intern hun problemen gaan oplossen i.p.v. steeds hun probleem te zoeken bij externe zaken.

Willem

Ergste is nog dat PostNL met een stalen gezicht het Nederlandse publiek voorliegt. De schuld ligt bij de Douane meneer, zolang het pakket daar ligt kunnen wij niets doen meneer. Sorry meneer, wij wassen onze handen in onschuld. Het is de fout van de douane.

Punt is echter dat de douane je pakket helemaal niet heeft. Zie ook de belastingdienst https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/internetaankopen/content/waar-blijft-mijn-pakketje

Pakketten worden in vrijwel alle gevallen rechtstreeks in de depots van de koeriersdiensten geleverd waar zij namens de douane de inklaring afhandelen. Zij hebben hier software voor van de douane. Dit geldt net zo goed voor PostNL als voor alle andere transporteurs.

Douane medewerkers worden dan ook gelemaal gallisch van het feit dat zij dag in dag uit 5 dagen per week platgebeld worden door mensen die op zoek zijn naar hun pakket terwijl dat domweg in een loods bij PostNL ligt te wachten tot het een geluk heeft en door de enorme puinhoop daar heen raakt om afgeleverd te worden. En ja, het is voornamelijk PostNL waar ze over gebeld worden, zelden over de anderen vervoerders.

Wij hebben in ieder geval de les geleerd en mijden PostNL tegenwoordig als de pest. Al onze pakketten gaan tegenwoordig met DHL en UPS.

Mark

Midden december werd een maandblad uit Engeland (wat blijkbaar via inklaringen moest) na 3,5 maanden alsnog bezorgd, met een plakkertje “Excuses voor late bezorging”.

Nu weer voor een andere pakje, een bericht waar, als ik via track & trace kijk, ik zie staan:
“Af te halen gisteren tussen 12:00 en 14:30” en daaronder:
“Pakket is nog niet door PostNL ontvangen of verwerkt”

Wie het weet mag het zeggen.

George Woutersen

Op 2 januari 2 brievenbuspakjes besteld in China, 4 januari is het verzonden, 9 januari is het door de NL douane ingeklaard en vrij gegeven, sindsdien zit er geen beweging meer in. PostNL moest zich schamen of het overgeven aan een andere vervoerder.

Mark Wiersma

Niet alleen geldt dit voor pakketjes die van buiten de EU komen. Ik verblijf veel op Mallorca en bestel regelmatig iets online dat uit NL moet worden opgestuurd. Tegenwoordig verzoek ik om het aub niet via PostNL te versturen, want het lijkt wel alsof het met een postkoets over modderige wegen hier uiteindelijk aankomt. Het duurt 2 weken ! Via track&trace denk je eerst dat alles lekker vlot verloopt: datum en tijd 1: pakje ontvangen, paar uur later pakje gesorteerd en dan is er radiostilte bij PostNL. Om Nederland te verlaten lijkt al heel moeilijk te gaan en alles wat daarna gebeurd daar lijken ze geen controle over te hebben. PostNL is van oorsprong een staatsbedrijf en medewerkers waren ambtenaren en die hebben de jas al een kwartier voor de diensttijd verloopt aan en staan om 1 seconde na diensttijd buiten.
Mijn advies: verstuur geen pakketjes via PostNL naar het buitenland. Gebruik DHL of UPS, veel beter.
Ugh, ik heb gesproken.

D. Boekel

Onverbeterlijk slecht. Importzendingen alles beter dan via Postnl. Sinds de grens op btw naar €0 is gegaan wacht ik regelmatig langer dan 1 maand op zendingen uit de UK. US iets beter. Daar gaat je omloopsnelheid.
Postnl opereert ver beneden de maat rustig verder en de winsten stijgen.
Hier kun je als kleine ondernemer niet tegenop.

Radu Malacovici - other

PostNL is in collapse functionally. Not only parcels coming from outside EU are blocked in customs for more than a month. Even parcels leaving the country have to wait months to have the right to leave this fortress. It’s incredible how the Government allows these abuses from this company. Basically you have no possibility to send and receive parcels as an individual or company at this time in Holland. If you use tracking number service or insured option, that will cover you nothing, they do not offer compensation and invite you to wait undefined. Beyond imagination.

hjm dorresteijn - xxx

postnl en douane geven elkaar de schuld van trage bezorging/
de laatste tijd wel heel bizonder maanden wachten op pakketjes
van aliexpress/ zij geven dan een refound en na een paar weken
komt er dan toch een pakketje…
diep schamen voor nederlandse afwikkeling!

Peter Goudswaard

Pakket besteld in UK. Inklaring maand geleden betaald. Daarna niets ontvangen. Al meerdere malen (moeizaam) contact gehad met Post.nl. Eerste keer meldde men dat men niets konden doen omdat het pakket bij douane ligt. (?) Na 2e keer zgn onderzoek gestart, echter hoorde weer niets. Vervolgens weer contact opgenomen en werd ik later door medewerker gebeld met de mededeling dat zij mij niets kunnen vertellen en dat daarmee het onderzoek weer gestaakt werd. “Ik moet gewoon geduld hebben” Schandalig dit.

Sander Groenendijk

Die 30 dagen klopt inderdaad helemaal niets van. heb een pakketje uit de UK deze is op 17 Jan, 30 Jan en 2 Feb aangemeld bij inklaringen???? Hoe kan een pakketje 3x worden aangemeld!! Ligt er inmiddels al langer dan 30 dagen, maar de klantenservice kon gisteren niets voor me doen. Een pakketje uit de USA ligt er inmiddels ook al bijna 3 weken, zonder dat hij überhaupt is aangemeld!!! Mijn advies is ook om pakketjes uit het buitenland, niet via postnl te laten lopen. UPS en Fedex bezorgen altijd binnen 5 dagen.

Yeymin

Eerst krijg ik een link om de inklaringskosten te betalen en deze wekte niet, toen kreeg ik het advies om deze via de laptop te betalen op mobile app. Toen ik het wou gaan proberen via de laptop was de link verlopen en nu hierdoor zit mijn pakket nog steeds bij de douane. Al twee weken is het pakken in Nederland, die zou naar een ophalpunt bezorgd worden zodat ik daar de inklaringskosten kon betalen maar nog steeds niks. Volgens de Douane moet ik eerst betalen terwijl ik geen geldige link van post.nl heb. Slordig gewoon, lekker elkaar de schuld geven.

r.vd

via US track&trace wist ik dat pakket 23 januari op vliegtuig naar NL was gegaan. week later nog niks bekend van mijn pakket. (vliegtuig doet er echt geen week over postnl-medewerker!)
7 februari eindelijk mijn pakket uit de US in het track&trace overzicht verschenen. op 8 februari stond er een betaallink bij voor de inklaring, meteen betaald. Krijgt melding: bedankt u heeft betaald. U kunt uw pakket verwachten in 4 – 6 dagen.
inmiddels zijn we 3 weken verder!! En niemand die iets doet, of wil doen, je moet maar geduld hebben en heel hard duimen dat het goed gaat komen….

Krijg vaker leveringen voor mijn shop uit diverse landen buiten eu, waaronder US, maar nog nooit zo lang moeten wachten na betalen, en wie weet hoe lang ik nog moet wachten!! Zeer slecht, en ze komen er gewoon mee weg….

V Dongelmans

betreft pakketten van buiten de EU is PostNL sowieso ontzettend traag. minimaal 2 maanden en dan moet je ook nog voor de tweede keet VAT afdragen plus inklaringskosten terwijl dit reeds betaald is bij de bestelling. Echt alles gedaan om het terug te krijgen maar zogenaamd geen recht op. bij de andere post bedrijven binnen Nederland en EU is niets aan de hand.
Alleen PostNL is crimineel en traag geworden met als excuus invoering VAT belasting.

Wouter

Ook ik zit te wachten op een pakket via Post NL inklaringen.
Het pakket is 22 december 2021 binnengekomen bij de inklaringen afdeling, de inklaring heeft een maand geduurd, prima dat is schijnbaar de max. periode (30 dagen).

Vervolgens blijft het stil, het pakket is aangemeld bij Post NL maar ligt nu dus alweer anderhalve maand stil. Dus in totaal ligt het pakket al 2,5 maand bij PostNL inklaringen.

De klachtenafdeling zegt niks te kunnen doen en beweert dat het geen afdeling van Post NL is. Dus je staat als klant machteloos en je zoekt het maar uit. Het zou tijd worden dat er eens een groepsvordering wordt gestart.

yusuf

sinds 12 december ligt mijn pakket in Nederland. volgens klachtenafdeling is het verkeerd gescand en opnieuw op 11 januari in Nederland aangekomen. tot 9 februari kreeg ik telkens de update dat het is overgeleverd aan de douane. sinds dien geen update meer. 90 dagen is mn pakket al onderweg. PostNL je bent vreselijk! zijn er mensen met het zelfde probleem die dit hebben kunnen oplossen? helpt u mij aub hiermee dan.

Ade - A

Zo te zien is dit een breed probleem,

Zijn er ook mensen die na het betalen van de inklarings kosten na meer dan 30 dagen ook daad werkelijk hun pakket hebben gekregen.

Ik wacht bij een aantal pakketen al meer dan 4 weken sinds het betalen van de kosten.

Of ben ik mijn geld en pakket kwijt ?

Ben

Als pakketjes onder de €22,- waard zijn, dan gaan ze na de douane waarschijnlijk via PostNL naar de shredder want ik wacht al 3 maanden op de levering. En PostNL zegt doodleuk dat alle internationale zendingen al geleverd zijn en het opgegeven trackingnummer niet bij hun bekend is. Nee…. gewoon niet scannen die code en meteen afvoeren!

Alexandre - Particuliere

Ik heb een pakket naar Angola verzenden 15 februari 2022 tot nu de messen daar niet gekregen ik weet niet zo lang tijd bijna drie maanden . Ik heb alles adres en telefoonnummer in Angola goed gedaan , ik heb opsporing gedaan met bar code de pakket is in Uganda die Is goed ! hoe kan dat? Als pakket moet naar Angola Too ik wil weten.

TJ Koning

Mij is hetzelfde overkomen als hier boven, 10 pakketten uit Rusland , 8 komen er binnen en op de 2 andere wacht ik al 3 maanden. Het is druk bij de douane wordt er gezegd door de klantenservice van Postnl, veel zieken en heel veel drukte. Ondertussen nog wat gekocht in Rusland en dit heb ik al 6 weken in huis, ingeklaard en wel, als je hier over met Postnl bel dan krijg je iemand aan de lijn die geen abn kan praten waardoor je misverstanden krijg omdat het niet te verstaan is. Als je Postnl aansprakelijk stel dan wordt je verwezen naar de verkoper, hij moet achter dit pakket aan gaan jagen , maar het pakket is 3000 km onderweg en er is niets aan de hand vervolgens komt het in Holland bij Postnl en dan gaat het fout. Wat een vreselijke organisatie. Je zal er maar werken!

Eveliene

;Wauw echt een verademing om deze berichten te lezen en te zien dat ik niet de enige ben met exact hetzelfde probleem en de daarop volgende reacties van PostNL.
2 mnd terug iets besteld, uiteindelijk aangekomen in NL, toen kwam t PostNL verhaal van de inklaringskosten betalen (De inklaringskosten waren berekend op dingen die de verzender er gratis bij gedaan had dus die kosten zouden ook onterecht zijn) wat ik op geen enkele manier kon doen omdat de link gewoon niet werkt ofzo. Elke dag te zien krijgen dat mn pakket bezorgd gaat worden, maar niet bezorgd word. Uiteindelijk na 6 weken bellen, mailen, klachten indienen zou t pakket naar afleverpunt komen en zou k daar ook de inklaringskosten betalen. Afhaalpunt op kwartier/20 min rijden van mn huis wat alleen door de week van 10 tot 17 open is, terwijl hier in de straat een afhaalpunt zit in de supermarkt dat gewoon ruime openingstijden heeft, maargoed.. Ook niet bezorgd daar en ineens heel random is t toch gewoon thuis bezorgd zonder dat ik heb betaald.

Nu komt t mooiste en dat is dat er een product uit dat pakket niet goed was en ik zit nu dus opnieuw te wachten op een zelfde pakket als toen en heb ik weer hetzelfde gezeik. Nu zijn de inklaringskosten alleen 3x hoger voor hetzelfde product wat er gratis bijzit en wederom kan ik ze op geen enkele manier betalen. In de app zie ik dat mn pakket morgen bezorgd word en dat verschuift weer elke dag..
Dus ik zit nu weer te wachten op een pakket wat niet komt de komende 3/4 weken.

Ik vind dit zo fucking bizar. Hoe kan dit??!!

Ryan

Ik wacht al bijna 3weken op mijn pakketje van uit de uk.
Ik vind dit echt belachelijk dat het bij de douane zo lang blijft liggen.
Je besteld iets en je kan niet.
Hoopt dat ik het snel ontvangen

tanduay

het kon nog gekker: inklaring over het bedrag: Euro 0.01.
Dan nog het klapstuk, de vrachtkosten worden er bij opgeteld á Euro 1,70.
Dat is een vette Euro 0,36 cent verdiend. Oh ja, er komen nog behandelingskosten á Euro 4,= bij. De aankondiging met dat ge-je en jij, daar begin ik nu onderhand wel een beetje een geschoffeerde gedachte bij te krijgen. En alles, werkelijk alles word maar lukraak als ‘pakket’ aangemerkt.
In mijn situaties gaat het altijd om een normale brief.
Kan er nou niet een klein bedrag komen, zeg Euro 15,= waar over geen btw e.d. geheven hoeft te worden? zo als dat vroeger ook ging
Dit geneuzel met centen en ontieglijk meer tijd, is niet echt kostendekkend.
Ga er maar weer van uit, dat dit negatieve kostenplaatje, wat notabene door Postnl opgehoest moet worden, de winst nog verder laat dalen. En die daling moet weer opgevangen worden door hogere kosten voor de verzenders én ontvangers.
De visie in Brussel op dit vlak, is nagenoeg nul, nada, niets.
Echt jammer, dat burgertje pesten.

Marleen

Hier ook een zelfde probleem
Via eBay wat gekocht uit de uk
19 juni waarde 400,00 euro
25 juni aan gekomen in Nederland
En daarna meer dan een maand stilte
Na een paar keer contact met post nl Ineens een berichtje in de app u pakketje word morgen bezorgd 3 tot 4 keer 1 dag op geschorst
Krijg ik een mail u pakketje ligt bij de inklaring of ik maar even 100,00 euro inklaringskosten wil betalen gelijk gedaan ( heel stom denk ik nu) maar ja je wil je pakketje zo graag hebben
Zijn nu 6 weken verder en nog steeds niks
En als ik nu bel met post NL zeggen ze contact op nemen met de verkoper of hij maar vast een nieuw product opstuurt
Belachelijk toch als het pakketje al in Nederland is heeft de verkoper toch aan zijn plicht voldaan en kan ik hem toch niet meer aansprakelijk stellen voor iets wat post NL kwijt raakt
Wat ik gekocht heb is ook niet iets wat zomaar te vervangen is
Weet nu ook even niet meer wat te doen in totaal nu 500,00 euro kwijt waar ik heel lang voor gespaard heb
Ben nu ook bang dat ik niks meer ga krijgen

Marleen

Kunnen we met zijn alle niet eens contact op nemen met radar kassa of een ander media om post nl aan de kaak te stellen
Want zo komen ze er wel heel makkelijk mee weg

Anja Bart

Andersom komt ook voor hoor. Pakketje uit China, verwachte bezorgdatum 31 augustus. Gisteren (17 augustus) kreeg ik opeens een melding dat het pakje onderweg was met de bezorger. Ik denk dat iemand bij de douane de enorme berg pakketten zag en dacht ‘deze partij stuur ik ongezien door naar PostNL’.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond