Deel dit artikel
-

Verzet groeit tegen privacy-instellingen Apples Safari

De privacy-instellingen van de nieuwe versie van Apples browser Safari die in september uitkomt, zijn een doorn in het oog van adverteerders. The American Association of Advertising Agencies, American Advertising Federation, Association of National Advertisers, Interactive Advertising Bureau en Network Advertising Initiative waarschuwen dat de maatregelen schadelijk zijn voor online adverteren.

Tijdens de jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie WWDC in San Jose heeft Apple in juni maatregelen aangekondigd om te voorkomen dat gebruikers ongewenst gevolgd worden door bedrijven als Facebook. De nieuwe Safari zal bijvoorbeeld een popup tonen wanneer een website gebruik maakt van Facebooks social plugins die je surfgedrag analyseren.

Technieken als digitale fingerprinting worden in Safari sterk beperkt zodat volgens de adverteerders de juiste doelgroep moeilijk benaderd kan worden.

De organisaties zeggen dat Apple het economische model voor een vrij internet op het spel zet en ervoor zorgt dat content vaker wordt weggestopt in betaalde apps. Volgens de organisaties betekent het ook dat content niet goed gepersonaliseerd kan worden.

De opstelling van Apple is bekend: in een toelichting op het aanstaande iOS 12 schrijft Apple dat privacy een ‘fundamenteel mensenrecht’ is. ‘Safari voorkomt dat deelknoppen en opmerkingen­widgets op webpagina’s jou volgen zonder dat je daarmee hebt ingestemd. Ook voorkomt Safari dat adverteerders de unieke kenmerken van je apparaat verzamelen om het te identificeren en op basis daarvan gerichte advertenties plaatsen op websites die je bezoekt.’

Safari blokkeerde al eerder cookies van advertentienetwerken. Met Intelligent Tracking Prevention in de huidige versie van Safari was het al lastig om gebruikers in de eerste 24 uur over meerdere websites heen te volgen. Dit leverde onder andere een aanpassing in Googles Analytics cookie zodat AdWords tracking in stand kon blijven.

Safari mag dan vergeleken met Chrome geen groot marktaandeel hebben, op iOS en macOS is het veruit de meest gebruikte browser.

Dit bericht is 14 keer gedeeld

1 Reactie

Bram

Dit heeft helemaal niks te maken met privacy. Zichzelf voordoen als voorvechter van de veiligheid en anonimiteit, maar dit is gewoon een nieuwe steek richting Facebook en Google.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond