Deel dit artikel
-

Verzet redactie Telegraaf tegen crossmediaal plan

De hoofdredactie van De Telegraaf verzet zich tegen op internet gerichte toekomstplannen van de Telegraaf Media Groep (TMG). Dat meldt de Volkskrant vandaag. Men vreest dat de krant een ‘anonieme contentfabriek’ gaat worden.

Vorig jaar ontwikkelde de directie onder leiding van topman Herman van Campenhout een nieuw plan onder de naam project Everest. TMG moet volgens die plannen de komende vijf jaar omgevormd worden tot een ‘crossmediaal’ bedrijf dat vooral online actief is. Daarbij worden 350 van de 2.800 banen geschrapt.

De hoofdredactie vreest nu dat de journalistiek uit het hart van de onderneming verdwijnt. De krant vreest in de nieuwe structuur als leverancier van ‘content’ in een bijrol te worden gemanoeuvreerd,

Niet alleen de hoofdredactie is tegen, ook grootaandeelhouder Cyrte, die een deel van het vermogen van John de Mol beheert, heeft moeite met de plannen. Volgens het fonds moet TMG de krantentak juist versterken.

Telegraaf Media Groep boekte over het eerste kwartaal van 2012 slechts een kleine omzetstijging met zijn digitale activiteiten. De digitale omzet over de eerste drie maanden van 2012 bedraagt 16,9 miljoen euro.

Deel dit bericht

4 Reacties

Jan Pruimboom

Ik denk dat de vertegenwoordigers van de “oude” media toch zullen moeten accepteren dat een bedrijf zich toekomstgericht op moet stellen en een sterke positie op de online markt moet veroveren. In hoeverre TMG daar in zal slagen laat ik in het midden, want ondanks alle goedbedoelde pogingen zie ik nog geen heldere lijn.

Eric

Zie dit filmpje over de laatste dag van De Pers. Zoals Mr zegt… vast geroest in verworven rechten en proberen te blijven zitten waar je zit en maar hopen dat je je pensioen redt.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=RTi0VEhAIaU#! Duur 20 min maar de moeite waard.

van Deurzen

@Jan Pruimboom – Wanneer aandeelhouders zich uitspreken over het juist nu moeten investeren in print, waarom moet de “oude” media dan 1 en ander accepteren? De goedkope print bedrijven liggen juist nu voor het oprapen!

Frederique1

“De hoofdredactie vreest nu dat de journalistiek uit het hart van de onderneming verdwijnt”. Ten eerste is internetjournalistiek toch echt nog steeds journalistiek. Ten tweede betekent crossmediaal niet de afschaffing van de papieren versie. En ten derde hoef je jezelf als journalist nog maar een vraag te stellen: wil ik over 5 jaar nog een baan hebben, of ben ik dan al met pensioen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond