Viaplay groeit naar 1,2 miljoen abonnees in Nederland

In Nederland groeide Viaplay afgelopen jaar tot boven de miljoen abonnees. Internationaal steeg het klantenbestand met 83 procent tot 7,3 miljoen.
De cijfers over het vierde kwartaal laten zien dat Nederland en Polen verantwoordelijk zijn voor een aanzienlijk deel van de omzet van de nieuwe, Zweedse streamingdienst. Beide landen hadden op 31 december 2022 1,2 miljoen abonnees, goed voor een derde van het klantenbestand.
In het vierde kwartaal alleen al won Viaplay 890.000 nieuwe klanten. Daarvan 396.000 in de Nordics en 494.000 in de rest van Europa.
Het bedrijf van CEO Anders Jensen is actief in tien Europese landen en is bezig met een expansiestrategie in Australië, Noord- en Zuid-Amerika. Dat is zo pril dat er nog niets over in de boeken staat. In totaal is Jensen actief in dertig landen, hetzij via distributiepartners, hetzij direct. Hij verwacht dat de niet-Scandinavische activiteiten in 2024 winstgevend zullen zijn. Dat is een jaar eerder dan verwacht.
De omzet van de streamingdienst groeide in 2022 met 59 procent tot 626 miljoen euro. Onder de streep werden er zwarte cijfers geschreven, maar het bestuur besloot om de 32 miljoen dividend voor aandeelhouders niet uit te keren. Dat geld wordt geïnvesteerd in de internationale uitbreiding van de dienstverlening.
Viaplay is bekend van de vele sportrechten die het exploiteert, zoals Formule 1 en buitenlands voetbal. Het streamt echter ook een brede waaier aan series en films. In 2022 gingen 126 Viaplay Originals live op het platform. Voor het lopende jaar staan er 130 titels op de agenda.
Viaplay streeft naar circa twaalf miljoen abonnees eind 2025. Voor 2023 ligt de lat bij negen miljoen abonnees in totaal, waarvan vier miljoen buiten de traditionele thuismarkt.
Mochten de Zweden hun diensten willen uitbreiden naar Frankrijk dan kunnen ze in het gat springen dat Salto achterlaat. Dit gezamenlijke bedrijf van TF1, M6 en France Télévisions zou sinds 2019 met Netflix moeten concurreren, maar dat gooide gisteren de handdoek in de ring.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
Jeroen
Dit is heel slecht nieuws voor alle F1 fans. grote kans dus dat Viaplay de rechten voor F1 gaat verlengen. Ik heb mijn abbo opgezegd maar helaas was dat dus niet goed voorbeeld doet volgen voor anderen ;). Is er een verklaring voor die stijging buiten het F1 seizoen te vinden? We weten allemaal dat Viaplay zonder F1 geen bestaansrecht in NL heeft.
Erwin Boogert - Emerce
Een verklaring is, dat men niet enkel voor F1 een abonnement op Viaplay neemt, maar bijvoorbeeld ook voor voetbal, darts of series/films.
R.van Merode
Ik neem pas een abonnement bij Viaplay als er in HDR 4K wordt uitgezonden
Patrick
Een verklaring is dat Viaplay zonder F1 wel bestaansrecht heeft.
Sinds de start zijn er veel dingen bij gekomen. Premier League, Bundesliga, Darts, Golf etc. Denk ook aan hoofdklasse hockey voor mannen en vrouwen. Ik denk dat er best wat hockeyfans zijn die 10 euro per maand neerleggen om af en toe in het weekend eens een wedstrijd te kijken. Of een paar euro meer dan de 5 die je voor F!TV betaald.
Viaplay hing in het begin echt op de F1 maar dat is al eens tuk minder. Het kan allemaal jouw ding niet zijn maar dat wil niet zeggen dat het niks is.