Deel dit artikel
-

Viaplay Nederland: ‘Veel meer in socialmedia investeren’

Viaplay Nederland wil de sporten die het streamt veel prominenter profileren en gaat daarom “veel meer investeren in socialmedia”. Dat zegt de nieuwe directeur Roger Lodewick.

“We hebben afgelopen twee jaar kansen laten liggen, maar ik ga Viaplay een gezicht geven in Nederland.” Directeur Lodewick zegt in een vraaggesprek met Emerce hoe hij dat wil gaan doen. Het gaat vooral om het uitbreiden van de landenorganisatie. “De productiekant staat werkelijk al als een huis. Daar ben ik van onder de indruk.”

Tot de jaarwisseling werd de Nederlandse tak van de Zweedse streamer geleid vanuit het hoofdkantoor. Daar daalde echter het besef in, dat een lokale benadering beter zou zijn. “Nederland is winstgevend en als je dat wilt blijven in de toekomst moet je hier aanwezig zijn.”

Lodewick heeft een verleden in de wereld van media en sportrechten en kent de top van Viaplay al jaren. De connectie was snel gelegd.

Het socialmediateam bestaat uit drie man. Dat moet minimaal verdubbelen. Zij zijn met name gericht op Formule 1, maar meer Viaplay-sporten moeten een gezicht krijgen op internet. “Je kunt Premier League bij ons kijken, Bundesliga, darts en vechtsporten. Dat vertellen we nu helemaal niet. Bij hockey, waarvan we de hoofdklasse uitzenden, zou ik ook meer met de KNHB en de clubs willen doen. Rondom de sporten moet je communities creëren.”

Ook wil Lodewick het marketing- en commerciële team uitbouwen.

In de setting met een landendirecteur wordt veel meer dan voorheen in het land zelf bepaald wat nodig is om te groeien. Het hoofdkantoor speelt eerder een faciliterende dan een sturende rol.

Viaplay heeft internationaal 2,5 miljoen abonnees. De organische omzet groeide in het laatste kwartaal met veertig procent, met name door prijsverhogingen in Nederland en Polen. Daarnaast profiteerden de Zweden van het feit dat meer tv-kijkers een abonnement namen om sport, films en series te kunnen streamen. Wel lijkt de grote groei achter de rug.

Viaplay beschouwt Nederland samen met de landen op de Scandinavische thuismarkt als kernmarkt.

Deel dit bericht

1 Reactie

Sander

Ik heb zelden zo’n naieve bedrijfsvoering gezien. Viaplay maakt winst in NL omdat mensen Max Verstappen willen zien. Is het F1 seizoen afgelopen, wordt de dienst opgezegd. Nagenoeg niemand kijkt de overig content.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond