Deel dit artikel
-

VidaXL: ‘We worden een one-stop-shop’

Reeds actief in 29 landen, maar desondanks is vidaXL een van de onbekende parels uit de Nederlandse online retailmarkt. Om te kunnen blijven groeien, wordt onder meer het eigen platform voor derden toegankelijk. Net als bij Amazon en eBay, aldus Head of Sales Kijo Oudshoorn.

Als je naar een gemiddeld startup-advies luistert, hoor je vaak dezelfde dingen. Zoals ‘kies een niche’ of ‘blink uit in één ding’. Geheel tegen die trend in besloot vidaXL het sinds de oprichting in 2006 echter over een totaal andere boeg te gooien. Het bedrijf uit Venray ging juist veel verschillende producten verkopen, eigenlijk alles wat je maar kunt bedenken. Dat, gecombineerd met een flinke dosis boerenslimheid, maakt dat het bedrijf in korte tijd een internationale speler is geworden.

Duur 
Volgens Oudshoorn ligt de kracht van vidaXL in beginsel in het goed aanvoelen van de marktbehoefte. Dat doet het bedrijf door te analyseren welke producten het elders online goed doen. Informatie die wordt verzameld via openbare bronnen. Zowel online, via bijvoorbeeld prijsvergelijkingswebsites, als offline via fysieke folders of waar nodig winkelbezoeken. “Zo onderzoeken we of we in huis een vergelijkbaar product van dezelfde kwaliteit kunnen maken, maar dan voor minder geld.” Hetgeen resulteert in een uitgebreide productcatalogus die je niet snel elders aantreft.

Een goed voorbeeld hiervan is volgens hem de tandartsstoel die ze verkopen. “Die markt kent weinig aanbod, en wat er wordt aangeboden, is erg duur. Wij hebben daarom een stoel laten maken die kwalitatief goed is, alleen bij ons te koop is en minder dan de helft kost dan gebruikelijk.” Een aanpak die z’n vruchten afwerpt: “Slechts drie procent van de spullen die we verkopen, zijn producten van anderen.”

Uitbesteden
Omdat de retailer nauw samenwerkt met producenten, kan het de kwaliteit en specificaties in elk land ook in eigen hand houden. “We zitten in de hele keten en werken niet met handelsmaatschappijen, waardoor we een tussenfase kunnen overslaan. We leveren ons huismerk tegenwoordig zelfs aan grote inkopers, verspreid over heel Europa.” Het bedrijf houdt onder meer de productie, warehousing en distributie in eigen hand en besteedt alleen de pakketdienst uit. “Neem de klantenservice, die is ontzettend belangrijk. Als je dat niet goed doet, komen mensen niet bij je terug. Daarom doen wij die zelf, voor alle landen waar we actief zijn.”

Op momenten is Oudshoorn, die vanaf het begin bij het bedrijf werkt, nog steeds verbaasd over de snelle groei van het bedrijf. “We zijn destijds begonnen zonder investeerders. Toen we vorig jaar honderd miljoen euro omzet draaiden, hebben we dan ook een feestje gevierd. Dit jaar hopen we de honderdvijftig miljoen aan te tikken. Met zo’n vijfhonderd medewerkers in dienst gaat het dan inderdaad best wel hard.”

Verenigde Staten
De buitenlandse markt is inmiddels goed voor ruim tachtig procent van de omzet van het huismerk. Niet vreemd, gezien er in twee jaar tijd maar liefst vijftien landen zijn toegevoegd aan de portfolio. Deze bestaat momenteel uit 27 Europese landen en Australië (sinds 2013). En nog dit jaar wordt de overstap naar de Verenigde Staten gemaakt, waar net als in Australië een eigen DC en logistiek netwerk worden opgezet. De verwachting is dat het bedrijf er binnen enkele jaren evenveel omzet haalt als nu in Europa het geval is. Daarnaast moet het assortiment blijven groeien, aldus de Head of Sales.

De grootste verandering is echter dat vidaXL zijn eigen platform binnenkort ook openstelt voor andere verkopers. “We willen toe naar een one-stop-shop. Zodra mensen bij ons een massagetafel kopen, moeten ze ook meteen handdoekjes en geurolie kunnen bestellen. Amazon en eBay zullen er niet direct wakker van liggen, maar met deze stap kunnen wij onze klanten wel een veel completere winkelbeleving bieden.”

* Dit artikel verscheen eerder in het juninummer van Emerce magazine (#150)

Deel dit bericht

3 Reacties

Natasja l

Zo word ik ook rijk ja…meneer wouter bakker en gerjan den hartog uit venray.. dmakterheide 110 is blijkbaar een gouden mandje…maar de service vd mensen??? Voor bijna 1000 euro aan ellende besteld, Mails worden gewoon niet beantwoord, telefoonnummers werken niet, chat zogenaamd van 9 tot 5 open maar die word gewoon afgesloten voordat je iets hebt besproken. Alle tuinspullen komen in kleine beetjes, niks kan in elkaar, na 5 dagen koerier aan de deur, nog steeds niet alles binnen, vandaag 3 panelen van het hondenhok binnen, die is vies, stinkt naar hond en kapot…ik denk dus tweedehands ofzo maar dat staat zo niet vermeld op de website! Bah bah, raad dit bedrijf ÉCHT af! Het gaat retour en ik bestel elders wel, duurder of niet. Goedkoop is duurkoop.

Ingrid Smit - privé

Twee buitenkasten besteld voor op ons balkon.
Van de twee kasten (dozen) hebben we er één gammele, met veel moeite in elkaar kunnen zetten. De overige onderdelen ontbraken, of waren gescheurd of gebroken.
Via allerlei links en bijlagen probeerden ze ons van dienst te zijn. Geen enkele link of bijlage kan echter worden geopend.
Steeds hetzelfde “excuus”mailtje. Ik ben er inmiddels ziek van.
Wil je op deze manier eerlijk zaken doen ?
Iedereen is gewaarschuwd. Geen VidaXL producten kopen !
Wég geld, wég

René

De grootste boeven die ik ooit heb meegemaakt. Een verkeerd product ontvangen? Eerst terugsturen en dan moet je maar afwachten wanneer je het juiste product ontvangt. De klantenservice is werkelijk om te huilen. Na vele malen gemiddeld 20 tot 30 min in de wacht te staan, heb ik het opgegeven. De chat en email worden behandeld met uit het Frans of Engels vertaalde reacties.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond