Deel dit artikel
-

Eén op vijf Nederlanders geeft voorkeur aan online shoppen voor consumentenproducten

Nu consumenten steeds vaker gebruikmaken van het online kanaal, heeft dit gevolgen voor het bezoek in de winkelstraten: 35 procent van de Nederlanders zegt van plan te zijn (veel) minder naar winkels te gaan. Daartegenover staat dat 7 procent van de consumenten juist denkt meer naar de winkel te gaan. Per saldo is 28 procent van plan minder vaak naar een fysieke winkel te gaan, terwijl dit in 2018 nog voor 21 procent gold. Dat blijkt uit herhaald onderzoek dat ABN AMRO in 2015, 2018 en 2020 door Q&A Research & Consultancy onder ruim 1.500 Nederlanders heeft laten verrichten.

De sterke stijging van online verkopen gaat onverminderd door ten koste van het aantal fysieke winkels. In 2015 had 10 procent van de consumenten een voorkeur voor het online kanaal, in 2018 steeg dit naar 16 procent en in 2020 bedraagt dit 21 procent.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!