Deel dit artikel
-

Eén op vijf Nederlanders geeft voorkeur aan online shoppen voor consumentenproducten

Nu consumenten steeds vaker gebruikmaken van het online kanaal, heeft dit gevolgen voor het bezoek in de winkelstraten: 35 procent van de Nederlanders zegt van plan te zijn (veel) minder naar winkels te gaan. Daartegenover staat dat 7 procent van de consumenten juist denkt meer naar de winkel te gaan. Per saldo is 28 procent van plan minder vaak naar een fysieke winkel te gaan, terwijl dit in 2018 nog voor 21 procent gold. Dat blijkt uit herhaald onderzoek dat ABN AMRO in 2015, 2018 en 2020 door Q&A Research & Consultancy onder ruim 1.500 Nederlanders heeft laten verrichten.

De sterke stijging van online verkopen gaat onverminderd door ten koste van het aantal fysieke winkels. In 2015 had 10 procent van de consumenten een voorkeur voor het online kanaal, in 2018 steeg dit naar 16 procent en in 2020 bedraagt dit 21 procent.

Niet langer worden websites hoofdzakelijk gebruikt voor het zoeken en vergelijken van producten, zoals in het verleden het geval was. Want terwijl de populariteit van ‘online’ als oriëntatiemiddel min of meer gelijk is gebleven, stijgt het aantal consumenten dat via dit kanaal de laatste aankoop deed sterk: van gemiddeld 18 procent in 2015 tot 35 procent in 2020.

Hoewel de voorkeur voor online over de gehele breedte toeneemt ten koste van het bezoek aan fysieke winkels, geldt dit in mindere mate voor bouwmarkten, drogisterijen en supermarkten. Hier is het beoogde winkelbezoek het hoogst. Daarbij speelt volgens ABN AMRO een rol dat het om producten gaat die de consument direct wil meenemen.

Vooral in sectoren waar consumenten graag online winkelen, hebben zij minder vaak de intentie om naar de winkel te komen. Dat geldt vooral voor de productcategorieën sport (52 procent), elektronica (49 procent), damesmode (41 procent) en herenmode (39 procent).

Een trendbreuk met voorgaande jaren is dat 40 procent zegt gemak en efficiency in een fysieke winkel meer te waarderen dan beleving (34 procent). Blijkbaar heeft de consument een grotere behoefte aan efficiënt winkelen en verliest ‘funshoppen’ aan populariteit.

Voor 62 procent geldt echter dat de fysieke winkel, ondanks de opmars van online, gemiddeld nog steeds favoriet is.

Als de situatie rond corona zich verbetert, dienen winkeliers klanten te verleiden om naar hun winkel te blijven komen. Retailers moeten volgens ABN waarde toevoegen aan het fysieke kanaal, bijvoorbeeld door te zorgen dat klanten snel en gemakkelijk geholpen worden en hun aankoop direct kunnen meenemen. Daarnaast blijft het van belang dat zij de fysieke verkoop combineren met een website. Zo kunnen klanten zich online oriënteren en laten inspireren, online aankopen doen en uiteindelijk verleid worden om fysiek een winkel te blijven bezoeken en een aankoop te komen doen.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond