Een op vijf Nederlandse huishoudens heeft Netflix

Van nul naar 1,3 miljoen aangesloten huishoudens in goed twee jaar tijd. Dat is de scoren van Netflix, volgens een onderzoek van Multiscope. Abonnees besteden een kwart van al hun televisietijd aan deze videodienst.

De komst van Netflix in Nederland heeft dus duidelijk het kijkgedrag van de consument verandert. Een op de vijf huishoudens heeft de Amerikaanse videodienst op computer, telefoon, tablet en televisie. Deze groep kijkt gemiddeld 10,5 uur.

Waar de consument de grote winnaar is, hij heeft meer kijkkeuze gekregen én krijgt daarbij nul reclame voor zijn kiezen. Degenenen die het veranderende kijkgedrag merken zijn de tv-zenders en hun reclameklanten. Zij verliezen daarnaast ook kijktijd bij de jongere doelgroep die zich vooral bezighoudt met YouTubesterren.

Het onderzoek, de Smart Electronics Monitor, stelt ook vast dat acht procent van de huishoudens Popcorn Time kent en gebruikt.

Multiscopes cijfers zitten ver boven de berekeningen van analist Edward Hoofnagle. Hij stelt dat Nederland tegen het einde van het jaar over de grens van de miljoen abonnees zou gaan en piekt op anderhalf miljoen.

Foto: Mark Roy (cc)

3 Reacties

Hier gemiddeld 2-6 afleveringen van een serie per week (nu Dexter). En vaak 2-3 achter elkaar. En buiten dat kijk ik eigenlijk alleen nog maar Expeditie Robinson en soms iets in de categorie ‘entertainment’, gewoon kijken zonder na te denken.

“Deze groep kijkt gemiddeld 10,5 uur.”

Een leuk stuk om te lezen, maar ik ben wel nieuwsgierig naar of dit per dag, per week of bijvoorbeeld per maand is.

10,5 uur zal per week zijn, lijkt me, dus 1,5 uur per dag. Als ik zie wat ze te bieden hebben op nuopnetflix.nl is dat prima vol te houden. Jammer dat er allerlei series afgehaald zijn, maar gelukkig beginnen ze het aanbod weer aan te vullen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug