Deel dit artikel
-

‘Virale marketingstrategie Burger King werkt’

Over de virale marketing strategie van Burger King is al het nodige geschreven, maar Adweek heeft een hele aardige analyse waaruit blijkt dat de virale marketing strategie van Burger King zijn vruchten lijkt af te werpen en dat de hamburgerketen sinds de inzet van 'viral' ook meer chickenburgers heeft verkocht.

Om de verkoop van zijn chickenburgers (om precies te zijn de vorig jaar maart in de VS geïntroduceerde Tender Crisp sandwich) te stimuleren en de strijd met Mc Donalds op te voeren introduceerde Burger King april vorig jaar de virale campagne: de “Subservient Chicken”, wat zoveel betekent als de gedienstige kip.

Op de website, die nog steeds actief is, krijgt -als ware het een webcamgirl- een kip bepaalde opdrachten en voert die ook uit. Nadat de Subservient Chicken-website in eerste instantie in een aantal chatrooms ter sprake werd gebracht, werd de campagne opgepikt door weblogs wereldwijd. Gevolg: de campagne werd een ‘instant succes’.

De Subservient Chicken-website trok volgens Adweek tot nu toe 14 miljoen unieke bezoekers en was tot op heden goed voor 396 miljoen hits. Bovendien brachten bezoekers (wat veel is in internettijd) er gemiddelde zes tot zeven minuten door. Een andere site, de “Chicken Fight”-site, ook een virale site, die maar 3 maanden te raadplegen was, trok 750.000 unieke bezoekers en 17 miljoen hits, aldus Burger King.

Rest de vraag hoe succesvol de campagnes offline waren en wat ze voor de verkoopcijfers van de filialen van de hamburgerketen betekend hebben? Volgens Burger King dat niet alle cijfers wil geven: veel. Een maand nadat de Tender Crisp sandwich geïntroduceerd werd, gingen de verkoopcijfers wekelijks met gemiddeld 9 procent omhoog, aldus Brian Gies van Burger King tegenover Adweek. Verder zijn klanten van Burger King zich bewuster geworden van kipproducten bij Burger King meent Gies en loopt de Tender Crisp tegenwoordig beter dan de oorspronkelijke chickenburger.

Overigens gaat Burger King door op de ingeslagen weg. Burger King Duitsland lanceerde op 1 maart de virale site ‘Pimp my burger.’ De site lijkt in te willen spelen op de populaire MTV-show Pimp my ride, maar heeft als ingrediënten hamburgers, sla, uien en tomaat.

Deel dit bericht

2 Reacties

Koos Koets

Succes of niet, maar nogal goedkoop gejat van : de beergirl  http://www.virtualbartender.beer.com/beer_usa.htm

Schief

Volgens mij andersom, Koos. Maar ze zijn wel zo slim geweest om een mooie dame te nemen i.p.v. een lelijke nepkip 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond