Vivatech: AI wordt een HR-probleem voor werkgevers

De tijd van experimenteren met de glimmertjes van AI is voorbij. Bestuurders van multinationals beginnen in te zien dat AI een HR-probleem wordt. Er komt een periode aan van ontslagen en omscholing.
“Het is verandermanagement waar het om draait. En hoe dat wordt uitgevoerd en onder wiens verantwoordelijkheid wisselt per organisatie”, aldus Maud Alvarez-Pereyre gisteren op Vivatech in Parijs. Zij is hoofd HR bij modegroep LVMH.
“Onze groep bestaat uit zeven huizen en daar draaien we nu experimenten met AI en kijken naar de implicaties op het werk. Wat wij doen bevat ook een grote component ambachtswerk, handwerk, dus wij zijn niet exemplarisch. De learnings schalen we de komende vijf tot tien jaar op en integreren ze in de organisatie.”
Het geluid van de Française is typisch en was veelvuldig te horen op de verschillende podia.
CEO Jonas Prising van ManPower Group: “We zien AI als ondersteunend aan de mens, maar werknemers hebben op termijn wel andere skillsets nodig. Het duurt lang voordat AI in ieders werk is geïntegreerd, want de overgangstijd is lang. Er is veel verandermanagement nodig.”
Jim Snabe van C3 AI, hij is ex-CEO van SAP, schetst: “De belofte is groot, de overgang is moeilijk. We moeten mensen enthousiast zien te krijgen over hun werk en andere manieren van werken. Lukt dat niet, dan kunnen zij niet mee. Ze voelen zich niet meer gewaardeerd en op hun plaats in hun werk.”
Rohit Prasad, hoofd Artificial General Intelligence bij Amazon, had een oproep aan zijn luisteraars: “Bedrijven, begin met het upskillen van je mensen.” Anders kunnen ze niet meer wat nodig is.
Een spreekbeurt van McKinsey betoogde dat AI op schaal nog niet heeft bewezen dat het tot hogere productiviteit leidt en meer winst. “Het is moeilijk om mensen en hun gedrag te veranderen. Hoe begeleid je dat?”, zegt Alexander Sukharevsky van de nieuwe AI-tak QuantumBlack van McKinsey. De consultant lanceerde gisteren een platform waarop bedrijven hun bedrijfsdata kunnen koppelen met het AI-agentplatform van McKinsey zelf. Dat is ontwikkeld op basis van diens kennis van de afgelopen honderd jaar. Of daarvoor intern banen van adviseurs gaan sneuvelen, is niet bekend. Er wordt al langer driftig gespeculeerd dat adviseurs door AI’s deels overbodig gaan raken.
Bij panelsessies van KPMG waren vergelijkbare geluiden te horen van de adviseurs en hun klanten. “Adoptie is de grootste uitdaging voor agentic AI.”
De algemene teneur is, dat AI-technologie het lastige en repterende deel van mensenwerk overneemt. De tijd die zij daarmee vrijspelen, kunnen ze besteden aan verdieping en ‘de menselijke kant’ van de dienstverlening. Dat is een holle frase die verbloemt dat er machines tientallen procenten van het mensenwerk gewoon overnemen. Deze mensen moeten ander werk gaan doen, binnen of buiten de organisatie. Aan deze schaduwzijde van het AI-gospel durfde niemand zijn vingers te branden.
De 2025-editie van Europa’s grootste techbeurs Vivatech was anders dan vorige jaren.
Ook toen waren de grootste spelers uit de AI-wereld in Parijs, maar op de beursvloer zelf, met standjes van bedrijfjes, was AI geen thema. Dit jaar had praktische elke stand AI en agentic op de luifel staan. Van LVMH en L’Oréal tot de SNCF en de brandweer.
Niet verrassend, maar nog wel eens duidelijk bevestigd is dat de invoering van AI bij bijna alle organisaties binnenkomt via techpartners die men al in huis had: Google, Amazon, Salesforce en Amazon. Het is hun tech en het zijn hun consultants die de implementaties begeleiden. Digitale soevereiniteit telt even niet.
De Europese jonkies stonden dit jaar wel op de beurs, maar partijen als Scaleways, Nebius en OVH Cloud moesten toch echt van langs de zijlijn toekijken hoe de Amerikaanse techreuzen met honing vliegen vingen. Grote stands, knetterende leuzen, goed getraind personeel dat elke lastige vraag puntig beantwoordde en sprekersslots op het congresgedeelte van de beurs.
De Nederlandse stand was een slechte, niet-representatieve vertegenwoordiging. De lange landen kunnen een voorbeeld nemen aan elk willekeurig Afrikaans land, ‘opkomende’ landen als Saoedi-Arabië (2x) en Abu Dhabi en zeker ook aan België en Duitsland. Laatstgenoemd had drie stands op drie locaties verspreid over de beursvloer, waaronder eentje die werd gedeeld met buurland Frankrijk.
Bij de Nederlandse stand was geen naambordje van enig bedrijf te zien. Er waren geen incentives om contact te leggen met de mensen op de stand. De app, waar via QR veelvuldig naar werd verwezen, met ’Meet the Dutch Startups’ toonde geen namen van start-ups. Het personeel op stand moedigde niemand aan zich te presenteren. Er was geen centraal thema, noch een programma. Een niet-Nederlands sprekende receptioniste: “Het idee is dat je gaat netwerken.” De koffie was gratis. Maar waarmee Nederland dan innoveert, werd geen enkele passant duidelijk.
Vivatech is een vierdaagse tech- en businessbeurs. De negende editie verwelkomt 165.000 bezoekers, twintigduizend bedrijven en drieduizend investeerders. President Macron kwam gisterenmiddag persoonlijk poolshoogte nemen. Hij ging op het podium in gesprek gaan met oprichter Jensen Huang van NVIDIA en Mistral AI-CEO Arthur Mensch.
Andere tochtoppers die op het podium verschijnen: Sarah Friar (CFO OpenAI), Fidji Simo (CEO Instacart en binnenkort co-CEO OpenAI), Yann LeCun (Chief AI Scientist Meta), Joe Tsai (mede-oprichter Alibaba), Mike Krieger (hoofd Product Anthropic, mede-oprichter Instagram) en mede-oprichter Tao Zhang van Manus AI. Daarnaast laten industriële CEO’s er graag hun neus zien, van Arianespace tot Thales tot Engie, LVMH, maar techspelers als Github, Expedia en Shein.
Het event is een initiatief van reclamereus Publicis Group en de Franse zakenkrant Les Echos en groeit elk jaar nog in bezoekersaantallen.
In het kort:
- AI wordt een kritisch HR-vraagstuk waarbij organisaties moeten focussen op verandermanagement en het herscholen van medewerkers.
- Grote technologiebedrijven zoals Google, Amazon en Salesforce leiden de AI-implementatie, waarbij Europese spelers vooralsnog aan de zijlijn blijven staan.
- De invoering van AI zal ingrijpende gevolgen hebben voor werknemers: taken worden overgenomen, nieuwe vaardigheden zijn noodzakelijk en sommige functies zullen verdwijnen.
Een kleine impressie in beeld:
Het deel van het middagprogramma over AI van – nota bene – de Franse spoorwegen SNCF:
De brandweer monitort vanuit de lucht, JCDeceaux waarschuwt omwonenden via digital outdoor en Orange telt hoeveel mensen (met 06-telefoon) in de buurt van een ramp zijn.
De agentic AI-diensten van modehuis Dior:
Hoe Moët de kwaliteit van druiven monitort:
Zelfs L’Oréal smeert AI-agents over zijn dienstverlening:
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond