Deel dit artikel
-

VNU Media opent derde B2B-community

Uitgever VNU Media onderzoekt hoe ‘het nieuwe uitgeven’ er uit moet zien. Daartoe lanceert het in een jaar tijd de derde zakelijke niche site, die forum, nieuws en profielensite combineert.

Vanmiddag nam de uitgever uit Haarlem (voorheen eigenaar van Emerce) de site Financebase.nl in bedrijf. Operationeel directeur Online Media Quintin Schevernels: “We richten ons op professionals in de financiële sector. Op de site moeten ze alle informatie vinden die relevant is voor hun beroep: vakgenoten, nieuws, analyses, expertbloggers, noem maar op”.

Financebase is de derde zakelijke niche site die Schevernels in een jaar tijd lanceert. Eerder verschenen HRbase.nl en InInterim.nl. “Bij HRbase staan nu ongeveer een kwart van de HR-professionals ingeschreven. Drievierde van hen komt maandelijks naar de site.

Ik zie dit soort sites als speeltuinen, plekken om van te leren. Het afbreukrisico is niet groot. Er werkt een klein team van ons aan, maar nadat we de community hebben aangejaagd horen de meeste bijdragen van de leden te komen. Eerst moeten we zorgen dat er relevante content staat. Daarna komt het verdienmodel”.

Graadmeters voor succes zijn het aantal nieuwe aanmeldingen en actieve gebruikers en de mate van participatie. Als een site na een paar kwartalen te weinig in een behoefte blijkt te voorzien dan gaat de stekker er uit.

Schevernels denkt in de loop van volgend jaar nog 2 à 3 specialistische vakgemeenschappen te kunnen faciliteren.

Foto: covilha (cc)

Deel dit bericht

8 Reacties

remco

van usability heeft VNU kennelijk nog nooit gehoord. Wat een slechte gebruikerservaring!

Tarantino

Tja, je moet ook wat als VNU Media…

Peter Simon de Vries

Weer een wokrestaurant in de straat.

johan kosters

Overal lees je artikelen over het nieuwe uitgeven dat je een merk moet opbouwen en dan crossmediaal gaan. Bijvoorbeeld Emerce als blad, online en de events. Met Computable doet VNU het heel erg goed. De site is de basis en de papieren uitgave een weeksamenvatting. Daarnaast events. Als merk staat Computable. Intermediair en Intermediair.nl zijn ook goed en InInterim.nl past bij deze setting. Op dit moment lijkt VNU met de 'IN' sites met losse hagel te schieten naar grote groepen professionals, op financieel gebied eigenlijks niets in de media portfolio. Wat brengt de site extra in vergelijk met andere sites voor financiele professionals? En nu al schrijven dat over 3 jaar de stekker er weer uit gaat geeft de professional vast veel vertrouwen…. De professional schrijft en VNU verdient met adverteren? Een mooi business model.

MJ

Echt een site met een typisch Sanoma Sausje. De nice is wel interessant denk ik. Mart JanBedrijfspand.com 

Sandor

aan het design gezien.. samenwerking met http://www.ning.com.. of gewoon de techniek/design gejat? 1 op 1 kopie 🙂

Sandor

ah.. idd Ning.com.. geld voor alle sites. Deze sites van VNU heb je binnen een halve dag nagemaakt. Waarom kiest een professionele uitgever hiervoor?  Iemand van VNU zelf misschien een antwoord hier op?

Bert Spangenberg

De aantrekkingskracht van de B2B community wordt gedreven door 4 unieke factoren Matchen van ?Vraag en Aanbod? en niet ?Aanbod en Aanbod? Stel je bent directeur van een autoleasemaatschappij. Bestaande communities koppelen je aan overeenkomstige profielen (oude klasgenoten, collega?s). SBN koppelt je aan een ondernemer met 30 man in de buitendienst! Beheersing van de berichtenstroom Communicatierisico?s zijn uitgesloten door volledige controle op de plaatsing van berichten en reacties. Lokaal, kleinschalig en kwalitatief Het vertrouwen in mensen uit de buurt is intu?tief groter dan in ?verre online vrienden?. Je krijgt sneller een betekenisvolle band met elkaar, die makkelijker te onderhouden is, waardoor je meer uit het contact haalt. En de omgeving waarin je elkaar ontmoet is van vitaal belang. De unieke ambiance van Sophia?s in Amsterdam Oud-Zuid mist zijn uitwerking dan ook niet. Vliegwiel van rendement Het rendement van je netwerk wordt uiteindelijk bepaald door hoe betrokken en actief de leden zijn. De unieke uitgangspunten verankerd in SBN, realiseren die kruisbestuiving van vraag en aanbod, tussen bestaande en nieuwe doelgroepen. De meer bewust onze leden van hun rendement zijn, de meer betrokken ze raken. Dat is het vliegwiel waarmee het succes zichzelf blijft versterken. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond