Deel dit artikel
-

Vodafone-baas: ‘Sociale netwerken bedreigen telco’s’

Arun Sarin, de bestuursvoorzitter van Vodafone, waarschuwt zijn concurrenten voor het kannibaliserende effect van sociale netwerken. “Onze klanten willen communiceren via e-mail en sociale netwerken. Wij zítten in de business van communicatie, dus moeten ons niet de kaas van het brood laten eten door andere partijen.”

Het belang van mobiel internet voor de toekomst van mobiele aanbieders stond vanochtend centraal in de openingstoespraak van Arun Sarin, bestuursvoorzitter van Vodafone. Hij sprak een deel van de 55.000 bezoekers toe van het Mobile World Congress in Barcelona. “Al jaren wordt er gesproken over de doorbraak van mobiel internet. Ik denk dat de tijd nú pas rijp is voor deze doorbraak. De netwerken zijn snel genoeg, de apparaten zijn op orde en het is betaalbaar.”

Tot de populairste internetdiensten op de mobiele telefoon behoren sociale netwerksites. Leden van die sites loggen via hun telefoon veelvuldig in om te zien waar hun vrienden zich bevinden. Facebook claimt dat 4 miljoen Amerikanen in oktober 2007 inlogden via hun mobiel. Die gebruikers zouden gezamenlijk zo’n 75 miljoen pageviews genereren. Ook in Nederland meldt Hyves dat het weekend gebruikspieken oplevert, met name door het mobiele gebruik van de site.

Sarin: “Onze klanten willen communiceren via e-mail, instant messaging en sociale netwerken, naast telefonie en sms. Wij zítten in de business van communicatie, dus moeten we ons het kaas niet van het brood laten eten door andere partijen. Met de nieuwe marktpartijen moeten we samenwerken en tegelijkertijd concurreren, zo lang het maar relevant is voor onze klanten.” Nokia’s bestuursvoorzitter Olli-Pekka Kallasvuo viel Sarin bij: “Ik ben het met hem eens dat mobiliteit internet de komende jaren naar het volgende niveau zal tillen.”

Vodafone bedient wereldwijd 250 miljoen klanten is daarmee de op een na grootste aanbieder ter wereld, na China Mobile. De Chinese operator heeft 370 miljoen klanten. Zelfs op de Mount Everest staat sinds kort op 6,5 kilometer hoogte een basisstation opgesteld.

Sarin: “Maar zitten wij in een massamarkt? Nee. In Europa is de gemiddelde mobiele penetratie 108 procent, maar dat betekent ook dat we iedereen bedienen. En als je iedereen bedient, moet je voor ieder wat wils bieden. Dat doen we niet. Er zijn drie punten waar we ons de komende jaren op moeten richten. Ten eerste moeten we uitstekende gebruikerservaringen bieden. Apple heeft de standaard gestelt. Daarnaast moeten we blijven investeren in mobiel breedband. Wat mij betreft scharen we Wimax onder de LTE-technologie om zo de ontwikkelingen te bespoedigen. En ten slotte hebben wij ten opzichte van de ‘vaste’ internetpartijen een groot voordeel: we hebben CRM-systemen. We kennen onze klanten. Daarom kunnen we, zonder privacyperikelen, gericht relevante reclame versturen aan onze klanten voor derden.”

De bestuursvoorzitter waarschuwde zijn collega’s in Barcelona ervoor dat hun bedrijven geen bitpijpen worden. In zo’n markt heeft de operator geen controle over de diensten die hun klanten gebruiken, noch hebben ze greep op de omzetten die daaruit voortvlooeien.

Amid Akhavan, bestuursvoorzitter van T-Mobile, reageert tegenover Emerce: “2007 Was het jaar van de businessmodellen. Dit jaar en volgend jaar zal duidelijk moeten worden welke rol wij in de keten hebben en hoe de omzetten verdeeld worden. Ik denk dat we de komende tijd gaan zien dat operators gezamenlijk de markt zullen bewerken op diverse terreinen. M-payments zijn daarbij volgens mij de eerste stap.”

Deel dit bericht

7 Reacties

Sjaak

"Wij z?tten in de business van communicatie, dus moeten ons niet de kaas van het brood laten eten door andere partijen" Wat een sukkel. Hij zit in de business van access. Vodafone is gewoon een domme breedband access provider. Alleen veel duurder. En minder snel. De T-Mobile man snapt het wel: "Dit jaar en volgend jaar zal duidelijk moeten worden welke rol wij in de keten hebben" Precies. Je hebt access providers en dienstenverleners. Zodra je probeert allebei te zijn val je om. Operators zijn draadloze kabelboeren en ze snappen niets van diensten. Andersom laat je een Facebook ook geen netwerk beheren.

Rick

Mooi, nu weet ik dat ik de komende tijd geen Vodafone abonnement hoef aan te schaffen. Wat een reactionaire, kortzichtige mafketel is dat: "In zo'n markt heeft de operator geen controle over de diensten die hun klanten gebruiken, noch hebben ze greep op de omzetten die daaruit voortvlooeien." Het heet Internet. Welkom in de 21e eeuw. Lekker laten liggen die markt, zoals Microsoft, de oude media en de muziekindustrie voor u hebben gedaan. Des te groter de koek voor nieuwe, innovatieve spelers.

dc crowley

Vodafone kent zijn klanten? Ik heb dat in elke geval nog nooit gemerkt. Ik ben een paar maanden weg en verheug me daar nog steeds op het feit dat ik weg ben. Waar Vodafone erg goed in is? 'Naast hun schoenen lopen'

Wienke Giezeman

Ben het geheel eens met Sjaak. Weg met de verwovenheid van diensten en operators en verwelkom alle "derde" partijen. Alleen met een enorm aantal aan totaal onzinnige en bruikbare mobiele internet initiatieven zullen we achter de volgende mobiele killer apps komen. Die gaan de operators echt niet zelf uitvinden. Arun Sarin zegt echt een paar hele stomme dingen. Dit omdat hij weet dat hij in een hoekje zit en wordt gedrukt naar de business met de minste marges, de bitpipes. Hij zegt dat zowat de gehele populatie klant is (108%) en wil deze diverse groep bedienen (" En als je iedereen bedient, moet je voor ieder wat wils bieden. "). Tot zover snapt hij het nog. Hij snapt alleen niet dat hij daar geen oplossing voor kan bieden als operator. Deze kunnen alleen worden aangeboden door een divers aantal aan verschillende dienstenleveranciers.  Als laatste denk ik dat als hij slim hij zich zelf positioneerd als mobiele dataleverancier en tegen lage prijzen data abonnementen gaat verkopen. Zich volledig openstelt voor mobiele internet dienstenleveranciers. Mensen zullen dan juist meer behoefte krijgen aan mobiel internet en zal de vraag naar een data bundel stijgen. Nog lang niet iedereen heeft een data abonnement naast zijn standaard telefonie abonnement dus hier zijn enorme winsten te halen in een stagnerende mobiele telecom branch. Mijn betoog is dus zie de facebooks, hyves, buienradar etc. niet als bedreiging maar als kans.

Dennis

Volgens mij staat en valt het internet met het principe dat je vrij informatie/diesten kan plaatsen/leveren zonder dat daar een derde partij een controle op wil uitvoeren of omzet van mee wil pakken, ik denk niet dat dat anders gaat werken voor het mobiele internet. Lekker vrij laten dus die markt.

Bert J

@ Sjaak & Rick: Hij zegt toch juist dat Vodafone meer en meer een acces provider wordt en daarom de kaas van het brood laat eten? Niks doms aan, eerder slim dat ze deze beweging zien aankomen. En T-mobile snapt het wel? Die zitten in precies hetzelfde schuitje! Waarom denk je dat ze zo'n grote deal met Yahoo hebben gesloten? Niet om het helemaal open te gooien, maar om het juist in de hand te houden onder een gevestigde internet naam en applicatie! Overigens zijn die NL voorlopig nog wel bezig om Orange te integreren.. Deze meneer heeft gelijk mbt het CRM gedeelte. Mobiele providers weten enorm veel van hun klanten en kunnen hierdoor (met de correcte goedkeuring op het gebied van privacy etc) een zeer interessante advertentie markt gaan vormen. De vraag is alleen waar de beloning terug komt voor de klant. Blyck is hier een voorbeeld van, maar er zijn andere manieren te bedenken.

Rutger

Ongelooflijk dat sommige mobiele aanbieders nog steeds denken dat ze gatekeeper en portal kunnen zijn in de toekomst. Oude-wereld denken alweer, en dat in de nieuwe wereld! Als je je de kaas niet van het brood wil laten eten ga je niet concurreren in gebieden die niet tot je core-business behoren! Laat content wat het is, en accepteer dat je gewoon bandbreedte levert. bevalt je dat niet en heb je allerlei ouderwetse pretenties, zoek een ander bedrijf. Wat betreft de advertentiemarkt:In de praktijk zal het er wel op neerkomen dat je een open verbinding krijgt via je mobiele aanbieder, en dat die de content opleukt met z'n eigen advertenties…Veel creatiever worden de heren toch niet!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond