Deel dit artikel
-

Vodafone, HEMA en Tele2 voeren sociale lijst aan

Vodafone, HEMA en Tele2 zijn de meest actieve merken op sociale media. Van de Nederlandse topmerken is inmiddels 90 procent aanwezig op de bekende sociale media-platforms. Vorig jaar was dat nog 67 procent en in 2009 35 procent. (meer…)

Deel dit bericht

3 Reacties

Marcel K

doet toch een beetje vreemd aan dat ik bijvoorbeeld geen KLM zie in deze lijstjes. Ik vraag me dan toch af wat deze lijst dan nog zegt?

Jeroen Bos

Het is maar net hoe je kijkt naar social media gebruik. Persoonlijk kijk ik liever naar de opbrengst kant. Veel bedrijven zetten social media in omdat er een soort (interne) druk is ontstaan of als eenmansorkest door een medewerker marketing. Als je gaat inzoomen op een geintegreerde aanpak binnen marketing communicatie, dan ziet die lijst er absoluut anders uit. Alleen al door de afname van de kracht van e-mailmarketing hebben bedrijven de neiging om likes binnen te halen om zo weer een nieuw kanaal te hebben om “one2many” te gaan communiceren. Maar blast is the past….
Verruilen van middelen is geen goede inzet van social media mijns inziens. Voor elk bedrijf is deze inzet weer anders, maar de rode draad is ieg dat consumenten anders benaderd willen worden.

Martijn

Er is voor deze lijst puur gekeken naar de top 100 adverteerders van Nederland en hun gebruik van social media. Bij een echte Social Media Monitor zou gekeken moeten worden welke NL bedrijven het meest actief zijn op het gebied van social media én social commerce, ongeacht de reclamebestedingen.

De sociale kanalen draaien immers om communicatie (tweerichtingsverkeer): het actief luisteren naar de klant en het omgaan met feedback. Als sociale kanalen als ordinair advertentiekanaal gezien worden, is het project gedoemd te mislukken.

Op de komende Emerce eDay is trouwens nog een leuke workshop/presentatie over het luisteren naar de klant (15.45).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond