Vodafone lanceert mobiel sociaal platform

Vodafone brengt een digitale dienst uit waarbij klanten hun adresboek kunnen vervlechten met hun profielen op Hyves, Twitter en Facebook. Vodafone 360 bevat tevens een downloadwinkel. Het telecombedrijf bepaalt het assortiment én int de gelden zelf.
Vanochtend presenteerde Vodafone op verscheidene Europese locaties, waaronder in Amsterdam, een nieuw pakket digitale diensten. Daarmee gaat het de concurrentie aan met Apple, Google en Nokia.
Vodafone 360 komt voor de decembermaand in 8 landen uit, waaronder Nederland, en is geschikt voor de meeste gangbare, duurdere toestellen.
De webdienst is gecentreerd rondom het adresboek van de mobiele beller. Met een druk op de knop krijgt de toesteleigenaar zicht op iemands Facebook-berichten en locatie of toegang tot de chatlijsten van Windows Live Messenger en Google Talk. Connecties met Twitter en Hyves zijn in de maak.
Met Samsung bouwde Vodafone twee telefoons die zijn geoptimaliseerd voor het gebruik van 360. Die toestellen draaien op Limo, een smaakje van mobiel Linux. Waar de synchronisatiediensten op zijn gebaseerd is niet bekend. Het is niet onaannemelijk dat de technologie van het Deense bedrijf Zyb de basis daarvoor vormt. Vodafone nam Zyb in mei 2008 over. Synchronisatie verloopt via mobiel internet maar ook met draadje naar PC of Mac.
Een aantal 360-diensten zal ook beschikbaar komen voor mensen die geen klant van Vodafone zijn. Welke dat zijn, is niet bekend. Mogelijk doelt het telecombedrijf daarmee op de adresboekfunctie van Zyb.com.
De nog te lanceren mobiele dienst bevat ook een downloadwinkel. Die kan programma’s bevatten die op Vodafones eigen applicatieplatform zijn geschreven. De primeur onder telecomaanbieders is dat Vodafone de betalingen zelf afhandelt en daarmee een deel van de inkomsten kan pakken. Apple, daarentegen, deelt de inkomsten uit verkochte applicaties niet met operators maar louter met de softwareschrijvers.
Ook Google en Nokia hebben eigen downloadwinkels voor mobiele software. Met aantrekkelijke applicaties proberen deze bedrijven consumenten te verleiden tot aankoop van een toestel. Zij menen dat hardware geen leidend argument meer is voor de aankoop van een toestel, maar de daarop geleverde diensten.
Zie ook: ‘Gevecht om het mobiele adresboek‘ (mei 2009)
Commercial bij Vodafone 360:
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond