Deel dit artikel
-

Vodafone Nederland surveilleert op weblogs en fora

Naast een afdeling Investor Relations en Public Relations krijgt Vodafone Nederland ook een volwaardige afdeling ‘Web Relations’. De nieuwe afdeling gaat actief weblogs en discussieforums volgen om de publieke beeldvorming rondom het bedrijf en zijn diensten in de gaten te houden.

"Begin juli is de afdeling van start gegaan. We zijn hem nog aan het inrichten", licht Arie de Zeeuw van de afdeling Bedrijfscommunicatie toe aan Emerce. 'Web Relations' valt direct onder de afdeling Bedrijfscommunicatie. "Want het gaat hier om de reputatie van het bedrijf. Er gebeurt veel op het web, in blogs en fora, en wie zien deze stap als een kans om te leren van en met onze klanten", aldus De Zeeuw.

Als de nieuwe afdeling volgende maand volledig is opgetuigd, bestaat deze uit 6 medewerkers. 'Web Relations' valt onder de verantwoordelijkheid van André van der Elsen, tot voor kort actief bij de afdeling Persvoorlichting van Vodafone. Hij vormt samen met een aantal specialisten een team dat luistert naar de markt en daarover rapporteert binnen het bedrijf.

Twee medewerkers moeten het hele landschap van webschrijvend Nederland overzien. Welke technische middelen ze daartoe inzetten is niet duidelijk. Voorts maken twee medewerkers van Customer Management deel uit van het team. Daarnaast maken twee intern gerichte personeelsleden deel uit van 'Web Relations'. Zij informeren het overige Vodafone-personeel intern over ontwikkelingen op de markt. Daarbij gaat het niet enkel om klantervaringen, maar ook bijvoorbeeld om technische ontwikkelingen.

Luisteren en authentiek reageren

Vodafone ziet in dat het medialandschap aan het veranderen is en dat het daarnaar moet handelen. "We willen een transparant bedrijf zijn. Daarom moeten we nu instappen en leren van de ervaringen die we op gaan doen." Dat de geschreven of gefilmde reacties van klanten op Vodafone-diensten niet altijd louterend zullen zijn, onderkent De Zeeuw. Maar dat hoort volgens hem bij de transparante opstelling.

"We willen een eigen, authentiek geluid laten horen. Web Relations luistert naar de opmerkingen en klachten die op het web verschijnen. Als er feitelijke onjuistheden worden verkondigd, zo stel ik me voor, kunnen we daar op een professionele wijze op reageren."

De afdeling zal niet optreden als direct verlengstuk van de afdeling Klantenservice, hoewel de lijnen naar die afdeling kort worden gehouden. Of en, zo ja, wanneer Vodafone een proactieve houding aan zal nemen, bijvoorbeeld met een eigen weblog, zal mede afhangen van de opgedane ervaringen. "Als organisatie moeten we hiermee leren omgaan. Eerst moeten we leren lopen, pas dan leren rennen."

Het telecombedrijf is niet de enige onderneming in zijn sector die volgt wat er op weblogs en in discussiefora over hen wordt geschreven. Uit een Emerce-bericht van vorig jaar bleek dat kabelbedrijf UPC er een vergelijkbare afdeling op na houdt. Het verschil met Vodafones webteam is dat de UPC-webafdeling onder Klantenservice valt en niet direct onder Bedrijfscommunicatie.

Advertorials op weblogs

Vodafone zet weblogs ook in voor commerciele doeleinden. Eind deze week verschijnen op een half dozijn Nederlandse weblogs advertorials over Vodafones nieuwe product Vast Bellen en Internetten. Daar ligt al een taak voor het 'Web Relations'-team. Leden van Tweakers' forum vragen zich af bij wie Vodafone de capaciteit op het vaste net inkoopt, bij KPN of BabyXL.

Volgens Erno Hannink van Blogads, dat bemiddelt bij de blogcampagne, houdt Vodafone drie campagnes in drie maanden tijd, iedere keer verspreid over ongeveer een half dozijn andere weblogs. Blogads zoekt daarvoor weblogs die bij de commerciële Vodafone-boodschap passen en bereid zijn tegen betaling een advertorial in hun reguliere berichtenstroom te verwerken.

De advertentieactiviteiten vallen niet onder het webteam, maar onder de afdeling Marketing.

Bron foto: PhotoAtlas (CC) 

Deel dit bericht

11 Reacties

MJan

Interessant van dat nieuwe webteam en ook van die advertorials. Het is te hopen dat lezers de boodschap dan ook herkennen als een commerciele, want zo hoort dat bij een zich transparant noemende telecommer. In de gedrukte media is een ''onherkenbare'' advertorial zelfs verboden; daarover waakt de Reclame Code Commissie (als erover geklaagd wordt dan).Maar voor zo'n advertorial wordt dan tenmiste betaald. Nog een stap verder: de verleiding bestaat natuurlijk bij dat team om geheel gratis reclame te bedrijven, door onder een andere naam mooie dingen te gaan schrijven over Vodafone op die blogs en fora … Nu maar hopen dat ook dat niet gebeurt. Onder eigen naam, prima natuurlijk.(PS Benieuwd of dat team zich in deze discussie gaat mengen, zou leuk zijn)

peter

Ben benieuwd hoe ze dit gaan doen? Hebben ze eigen tools? Gaan ze rondklikken op Blogs? Jammer dat hier geen aandacht aan is besteed…

henkjan

Mijndomein.nl gaat het binnenkort – experimenteel – meer transparant aanpakken: We publiceren alle plaatsen waar er over mijndomein.nl wordt geschreven en brengen deze onder de aandacht bij onze klanten. Kunnen die mooi reageren en concentreer je de discussie meer op een plaats.

Erno Hannink

@MJan de advertorials worden allemaal voorzien van de toevoeging 'advertorial' door Blogads. We adviseren de blogger dit ook zo te laten op te nemen op het blog voor de transparantie. Je laatste stelling van gratis reclame wordt ondertussen wel door meer bedrijven geprobeerd. Uiteindelijk werkt dit niet volgens Blogads. Wees altijd open en eerlijk is het advies.

Peter Olsthoorn

Ene 'Peter' schreef hierboven een reactie met een e-mail adres van mij: peter@planet.nl. Ik stel er prijs op te vermelden dat ik deze reactie niet heb geplaatst. Emerce is helaas niet in staat om adequaat en snel met IP-tracking te werken om deze persoon te achterhalen.

MJan

@Erno: dank voor je reactie, goed om te horen.

Tom

Eens kijken of dat webteam z'n werk doet. Vodafone probeert bij mij 13 euro per e-mail los te peuteren:  http://management.blogblender.nl/2007/vodafone-grps-13-euro-per-e-mail/

swas

Heb sinds mijn wervingscampagne voor SWAS' gezamenlijke claim tegen Vodafone meerdere schermutselingen geleverd met Vodafone webrelations. Wat mij betreft is het een groep mensen zonder respect. De bewijzen die ik via mijn blogs heb verzameld, liegen er niet om. Zij voeren bijvoorbeeld scenario's uit met verschilllende pseudoniemen, die dan eindigen met de verschijning van Vodafone webrelations die het verzonnen probleem dan even oplost. — http://www.stopvodafone.com

Sjoukje Dijkstra

Ze hebben inderdaad ook op mijn blog gekeken, maar reageren? Ho maar… Dat krijg je als je met de bek vol tanden staat… en niks nuttigs te melden hebt. Vodafone zuigt! Neem nooit een Vodafone Vast internet abonnement (en al helemaal niet in combi met bellen)!! Door Vodafone's schuld zitten wij nu al 3 weken zonder internet, zonder vooruitzicht op herstel! Vodafone's klantenservice is g��n klantenservice, Vodafone is verschrikkelijk BAGGER! Lees ook mijn blogberichten hierover maar: http://carriere.blog.nl/actualiteit/2009/03/14/help-ik-kan-mijn-thuiswerkdag-wel-shaken-internet-troubles & http://carriere.blog.nl/actualiteit/2009/03/19/vodafone-bezorgt-nog-meer-klanten-kopbrekens-internet-troubles-ii

dorien

Is het mogelijk een gsm nog te ruilen na opening van de doos?

Anton Ebbers

Het nummer 5588 geeft blijkbaar eindeloos veel problemen ( zie ongewenste sms berichten 5588.) Hoewel volgens een van de vriendelijke medewerkers van vodafone zo een sms je 1.30 kost, verklaard dit nog geen rekening ”van sms kosten en service” van over de 40 euro. Het probleem is dat mensen in hun onkunde dit waarschijnlijk zelf geïnitieerd hebben door het beantwoorden van een eenvoudige vraag, in de hoop een Ipad of zoiets te winnen, (Uiteraard moet je ook je mob no invullen.
After that? you are fucked.
Ik heb mijn probleem met behulp van vodafone opgelost, maar kan deze praktijk niet gestopt worden?

met vriendelijke groet, anton

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond