Deel dit artikel
-

VoetbalTV failliet na sanctie Autoriteit Persoonsgegevens (update)

VoetbalTV, een videoplatform voor het amateurvoetbal, is failliet. Via VoetbalTV konden spelers, trainer/coaches, scheidsrechters en fans hun mooiste voetbalmomenten live kijken, terugkijken, analyseren, verzamelen en delen met vrienden.

VoetbalTV maakte met behulp van ‘slimme’ camera’s automatische videoregistraties van amateurwedstrijden in de derde divisie en lagere klassen bij de senioren. En alle jeugdteams vanaf 13 jaar.

In 2017 lanceerde VoetbalTV (eigendom van KNVB en Talpa) het idee om langs alle voetbalvelden in Nederland hoog in een mast videocamera’s te plaatsen. Software zou automatisch samenvattingen kunnen maken, doelpunten belichten en thuisblijvers toch live beeld geven. De streams zouden gesponsord zijn, de clubs zouden delen in de inkomsten.

De Autoriteit Persoonsgegevens oordeelde echter negatief over deze opzet na de invoering van de AVG wet. Een commerciële instantie kan niet zonder de nadrukkelijke toestemming spelers filmen. Kinderen onder de dertien mogen zelfs niet in beeld. De toezichthouder had sanctiemaatregelen aangekondigd. Daardoor kan VoetbalTV zijn werkzaamheden niet langer uitvoeren.

Directeur Maarten Hoffer moest de afgelopen maanden al tweederde van zijn medewerkers ontslaan.

De dienstverlening van VoetbalTV werd op 27 augustus voorlopig gestaakt in afwachting van een rechtszaak tegen de Autoriteit Persoonsgegevens die in oktober zou plaatsvinden.

In een reactie laat het platform weten dat het faillissement op eigen aangifte met steun van haar aandeelhouders (KNVB en Talpa) is aangevraagd, en dat een doorstart wordt overwogen.

Tegelijkertijd wordt de rechtszaak tegen de AP voorgezet. Dit is juridisch mogelijk omdat partijen voor datum faillissement zijn uitgenodigd ter zitting van de bestuursrechter bij de Rechtbank Midden-Nederland.

 

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Jos

Ben ik nou gek of is dit de grootste faal van 2020?
Dit zoek je toch eerst uit?

Erik

Een vervelend neven effect van de AVG. Af en toe zou een opt out regeling ook voldoende kunnen zijn. Echt helemaal niemand is hier blij mee. De voetbaltv velden zijn razendpopulair bij de jeugd.
Dit zou ook een mooi initiatief zijn voor de zaalsporten, zeker nu meestal ouders, opa’s en oma’s niet eens kunnen of mogen kijken ivm Corona maatregelen.
Daarnaast werkt de AP wel erg traag want het bedrijf voetbaltv vraagt al maanden om duidelijheid.

peter brink - zzp boekhouder

Doodzone. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) erkent dat marketing een ‘legitiem belang’ is. Onder bepaalde voorwaarden mogen bedrijven persoonsgegevens gebruiken op grond van de ‘legitiem belang’-bepaling, zonder toestemming van de betrokkene.”

Verder zijn 1000den clubs en trainers blij met de beelden die ze gebruiken voor nabespreking en analyse van hun eigen spel en dat van de tegenstander.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond