Deel dit artikel
-

‘Voice kan searchmarkt ontwrichten’

“Wat gaat voice doen voor search en wie wordt de grootste platformleverancier?”, vraagt Casper Scheffer van PwC. “Als voice verschuiving oplevert in search heeft dat enorme impact.”

Scheffer werpt hiermee een blik vooruit op de toekomst van mediagebruik in Nederlandse huishoudens en daarbuiten. Nu gaat het meeste mediabudget van bedrijven naar internetreclame en hebben ze nog veel potentieel met gaming, muziek en video. Op het moment dat voice een dominante interface is en daar nieuwe diensten op ontstaan, kan het hele ecosysteem weer verschuiven als nieuwe partijen de markt weer ontwrichten.

Gisteren publiceerde PwC de Media en Entertainment Outlook 2018-2022. Scheffer is hoofd Media & Entertainment in Nederland. Zijn nieuwe rapport bevat nog andere oncomfortabele stellingen als ‘de toekomst van tv-reclame als verdienmodel is niet gegarandeerd’, ‘het succes van OTT wordt bepaald door het opschalen van deze niet lineaire videodiensten’ en ‘het meeste reclamegeld dat in Nederland wordt verdiend gaat naar het buitenland’.

Gaming benoemt hij als een duidelijke groeisector. “Dat was consolegedreven, maar qua businessmodel gaat dat naar gratis spellen met in game aankopen. Bijvoorbeeld in game kleding kopen, wat je bij Fortnite ziet. Microtransacties zijn immens”, iets dat bijvoorbeeld ook PayPal uit eigen ervaring onderschrijft. Scheffer: “Bovendien bereik je met games doelgroepen die niet met andere media zijn te vangen. En de demografie is interessant, want ook koopkrachtige volwassen doen aan gading. Dit is in het verleden onderschat.”

Centraal in de huidige Media en Entertainment Outlook van PwC staat het woord convergentie. Huidige marktontwikkelingen “wereldwijd spelen de opkomst van superconcurrenten in de hand.” Daarbij wordt verwezen naar alleseters als Alibaba, Apple, Disney, Facebook, Google en Tencent. Zij convergeren media, bedrijfsmodellen en claimen dominantie en grote geografische gebieden.

“Dan de vraag: betaal je die platform met geld of met data? Zelf hebben ze het liefst zo min mogelijk partijen tussen hen en de consument.”

*) Zie ook: ‘eDay (11 oktober) ook voor inzichten rondom voice

Foto: Thomas Maluck (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond