Deel dit artikel
-

Voice-gebruikers zoeken contact met bedrijfs-apps

Dertien procent van de gebruikers van voice-assistenten, zoals Google Assistent of Siri, heeft wel eens geprobeerd een bedrijf te benaderen via deze app. Een kwart van de respondenten verlangt in de toekomst op al zijn vragen reactie van de spraakrobots.

Dat zijn twee van de opvallende conclusies uit het Voice Monitor Onderzoek, uitgevoerd door Team Vier in opdracht van Smartvoices. De resultaten worden vanmiddag gepresenteerd op het Marketing Information Event in Utrecht.

Het onderzoek geeft een overzicht van wat gebruikers van voice-assistenten met deze diensten doen en wat ze ervan verwachten. Uit verscheidene andere onderzoeken kwam al naar voren, dat dat weinig verheffende zaken zijn. Typische toepassingen zijn: nieuws- en weerberichten opvragen, radio luisteren en een kookwekker zetten. Een nieuw signaal, in de ogen van Smartvoice’ Carla Verwijmeren, zijn vragen aan bedrijven.

“Dertien procent van de gebruikers heeft wel eens geprobeerd met een bedrijf te praten. Een jaar eerder was dat nul. Bedrijven moeten dus gaan nadenken over het bouwen van een voice-app.”

Recente cijfers van Google ondersteunen die stelling. Eerder deze week bij de publicatie van de jaarcijfers zei CEO Sundar Pichai dat Google Assistent maandelijks door meer dan 500 miljoen mensen in negentig landen wordt gebruikt.

Foto: Tony Webster (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond