Deel dit artikel
-

Volvo bouwt met Uber zelfrijdende taxi’s

Uber en Volvo gaan gezamenlijk techniek voor auto’s ontwikkelen. Dat moet uiteindelijk leiden tot zelfrijdende Volvo-taxi’s.

De bedrijven tekenden vandaag een contract waarmee ze toezeggen 300 miljoen euro te zullen investeren in nieuwe technologie. De ‘deliverable’ is een zogeheten ’base vehicle’ met daarin de meest recentste technologie voor autonoom rijden. Uber belooft een x-aantal auto’s te zullen kopen.

Beiden zien het gezamenlijke project als het begin van een landurige industriële samenwerking.

Het onderliggende systeem voor zelfrijdende auto’s is al enkele jaren in ontwikkeling bij Volvo Cars. Het gaat om de zogeheten modulaire Scalable Product Architecture (SPA). Dat is reeds in gebruik bij de XC90 SUV en de topmodellen S90 en V90.

Volgende maand stuurt Uber bij wijze van proef een aantal zelfrijdende Volvo-taxi’s in Pittsburgh de weg op. Met chauffeur die de systemen in de gaten houdt. Het is goed voor te stellen dat er op termijn geen bestuurders meer in Ubers nodig zijn.

In de omgeving van Gothenburg stuurt Volvo in 2017 honderd wagens de weg op. Dat wordt een grote publieke proef met robotauto’s. De wagens mogen enkel zelfstandig rijden op trajecten die door de overheid zijn aangegeven.

Vandaag maakte Uber ook bekend dat het in de VS een bedrijf van ex-Googlers heeft gekocht: Otto. Dat is een onderneming met negentig man in dienst die zich toeleggen op de ontwikkeling van zelfrijdende vrachtwagens. De mede-oprichter Anthony Levandowski van Otto wordt na afronding van de overname gepromoveerd tot hoofd Autonoom Vervoer bij Uber. Uber beschikt maandelijks over ritgegevens van 2 miljard gereden kilometers.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

3 Reacties

bert

Grappig dat Uber zichzelf af en toe niet begrijpt. Dit is enkel leuk voor Volvo, die bouwt de auto’s. Uber’s asset is een database van goede chauffeurs, precies wat wegvalt bij robotauto’s. Volvo kan dit straks prima zonder Uber af.

Erwin Boogert

Bert, Uber-baas Kalanick redeneert – natuurlijk – omgekeerd. Als ik het kort samenvat zegt hij iets in de trant van: ‘meer taxi’s is meer vraag en daarom in absolute termen meer menselijke bestuurders, want een zelfrijdende auto kan niet overal en onder alle omstandigheden rijden’. Verhoudingsgewijs zal het aantal bestuurders wel afnemen.

Zie hier het interview van 18-08-2016 waarin hij precies op deze vraag in gaat: http://www.businessinsider.com/travis-kalanick-interview-on-self-driving-cars-future-driver-jobs-2016-8

bert

Kan ie wel mooi zeggen, maar hij bouwt die auto’s niet. Als Volvo een jaartje voor Uber heeft gereden, en een miljoen auto’s op de weg heeft, dan maken ze er zelf een app bij. Dag Uber!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond