Vonq: ‘LinkedIn veruit het meest ingezet voor personeel’

“We zetten LinkedIn het meest in van alle vacaturesites. De prijs is laag en de conversie hoog”, aldus Remy Verhoeven van het Rotterdamse Vonq, dat bijna een wetenschap heeft gemaakt van het grootschalig gericht plaatsen van vacatures voor klanten.
Verhoeven licht in een vraaggesprek met Emerce een tipje van de sluier op over de Nederlandse online vacaturemarkt. “Behalve LinkedIn zijn ook Nederlandvacature.nl en ICTergezocht twee verrassend goede sites binnen ons portfolio van bijna 700 sites”. Profielensite LinkedIn onderscheidt zich van veel andere sites in de verfijnde targeting opties.
Vonq, gevestigd op twee hoog aan de Westblaak in Rotterdam, is in feite een zeer gespecialiseerd mediabureau. Het koopt slim mediaruimte in bij honderden Nederlandse algemene en specialiste vacaturesites. Omdat het in het groot handelt, kan het kortingen bedingen. “Onze adviseurs kennen die kortingen niet om zuivere adviezen te geven aan onze klanten”.
Klanten van het bedrijf, variërend van multinationals als Maersk tot de spreekwoordelijke bakker op de hoek, vertellen wat soort personeel ze zoeken. Vonq zoekt op basis van zijn database met prestaties van banensites waar het de meest geschikte kandidaten zal vinden. Het hele traject (“de funnel”) van plaatsing, reacties en vervulling van de vacatures wordt gemonitord. De onderliggende technologie heeft trekken van web analytics-achtige systemen.
Dagelijks publiceert de onderneming tussen de 70 en 80 baanadvertenties op grote sites als Monsterboard maar weet door zijn interne benchmarks even goed de weg naar kleine specialistische sites te vinden.
“Over ongeveer twee maanden gaan we live met een eigen applicant tracking system, in vaktermen met ATS aangeduid. Onze klanten kunnen dan gratis vanuit hun eigen systemen vacatures plaatsen en de prestaties van die advertenties monitoren”, aldus Tycho van Paassen die met Verhoeven en Wouter Goedhart de onderneming in 2006 oprichtte.
De jonge Rotterdamse ondernemers zijn buiten Nederland actief in België, Duitsland en Engeland maar werken via partners ook buiten die regio’s. Van Paassen: “Ons punt aan de horizon is dat we over vijf jaar lokaal Europees marktleider zijn”.
Foto: Jessica Mullen (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond