Deel dit artikel
-

Voortbestaan veilingsite QXL onzeker

Het voortbestaan van het veilingbedrijf QXL ricardo hangt aan een zijden draadje. De onderneming, die in Nederland opereert onder de naam Ricardo, heeft het afgelopen boekjaar, dat op 31 maart eindigde, 18,7 miljoen pond (27 miljoen euro) verlies geleden. Dat is wel minder dan het verlies van 39,9 miljoen over 2001, maar de geldkas is bijna leeg.

Eind maart stond er nog 2,7 miljoen pond op de bank, elk kwartaal maakt QXL naar verluidt zo'n 2 miljoen pond op. Financieel directeur Robert Dighero hoopt op belastingverlichtingen in verschillende landen waar het bedrijf gevestigd is. QXL sluit niet uit dat het onderdelen zal moeten verkopen. Vorige maand werd de Italiaanse vestiging al verkocht voor 280.000 pond. QXL was ooit op papier 1 miljard pond waard, dat is nu nog maar 1,2 miljoen.

Het persbericht over de financiële resultaten lijkt nog niet eens zo dramatisch. De bruto omzet nam met 2 procent toe tot 5 miljoen pond, en dankzij de implementatie van een nieuw technisch platform konden de uitgaven worden teruggedrongen. De introductie van plaatsingskosten heeft het veilingbedrijf echter geen goed gedaan. Veel gebruikers haakten af.

QXL benadrukt dat het in drie van de elf landen – Denemarken, Noorwegen en Zwitserland – winst maakt. Het verlies van de Nederlandse vestiging Ricardo.nl , die sinds december 2000 deel uitmaakt van QXL, is echter niet bekend.

Onduidelijk zijn ook de resultaten van de vestiging in Polen. Daar zou QXL volgens eigen zeggen zijn opgelicht door managers die aandelen aan zichzelf uitgaven en nu 92 procent van het bedrijf claimen. De Poolse organisatie wordt geleid door een Nederlander, Arjan Bakker. Naar deze zaak loopt een onderzoek.

QXL of Quixell werd in 1997 opgericht door Tim Jackson, columnist voor The Financial Times. Jackson, die ooit de ambitie om eBay van de troon te stoten, bemoeit zich al een hele tijd niet meer met het bedrijf.

Deel dit bericht

1 Reactie

jose warmerdam

Ook wij hebben vele problemen met de internet verbinding van casema. De helpdesk krijg je na minimaal 45 minuten eindelijk aan de lijn en dan is er geen ondersteuning voor windows NT. Na zo ongeveer 5 min. op internet bezig te zijn gaat de verbinding steeds trager om vervolgens steeds weer de melding te krijgen dat de pagina niet gevonden kan woorden.Na het herstarten van de computer gaat het weer een paar minuten beter.Al met al 24 uur on line is niet mogenlijk wij zijn al blij als we 1 uur zonder problemen kunnen internetten per dag ,veel geld uiteindelijk voor heel veel frustraties!!!!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond