Deel dit artikel
-

Vooruitblik 2015: ‘Grote organisaties worden startups’

Ontwerpbureau Fabrique sloot 2014 af met een megaproject: Projectontwikkelaar Heijmans betrok het bedrijf al in een vroeg stadium bij de plannen voor het Nationaal Militair Museum, dat afgelopen weken een ware trekpleister bleek te zijn. Zo kon Fabrique vanuit één visie de identiteit, de website en de app voor het museum ontwikkelen. Samen met Emerce kijkt CEO Gert Hans Berghuis naar 2015.

Wat is het gevoel dat je krijgt bij 2015 in het algemeen?
“Ik zie een positief 2015 voor me. Onze markt is lekker aan het zoemen, er heerst een optimistische vibe en ik heb er alle vertrouwen in dat we de mooie lijn en resultaten uit 2014 kunnen doortrekken. De nadruk ligt voor ons vooral op het vinden van de beste mensen.”

Van welke trend uit 2014 gaan we in 2015 meer horen en waarom?
“Ach, die lijstjes kunnen we allemaal wel dromen, denk ik: Big Data, wearables, Internet of Things, disruptors als Airbnb en Uber, the shift in sharing en zo meer. En het is echt niet zo dat die per 31 december opeens ophouden. Wel denk ik dat we er in de komende jaren meer tastbare voorbeelden van zullen vinden. Op dit moment is onze online wereld een snoepwinkel met ongelooflijk veel lekkers.

“Daarnaast is 2015 het jaar waarin de startupcultuur verder ontwikkelt. En daarmee bedoel ik niet alleen de jonge ondernemers die samen op een zolderkamer hun dromen verwezenlijken, maar ook de startupachtige manier (waar binnen grotere organisaties hard behoefte aan is) om hun projecten het tempo te geven wat nodig is. Minder zekerheid, meer trial-and-error, minder documentatie en meer snelheid en durf. Pressure cooker-achtige trajecten, proof of concept en show don’t tell. Dat werk.”

Wat wordt 2015 voor een jaar voor Fabrique als het aan jou ligt?
“Wij hebben afgelopen jaar internationalisatie onderzocht met merkgestuurde projecten in Frankrijk, Engeland, België en Hong Kong, en gaan dat dit jaar verder uitbouwen. Daarnaast betrekken we ons nog meer op de startupcultuur die ik noemde. We hebben zes jaar geleden scrum zo’n beetje geïntroduceerd in de creatieve industrie, en gaan eens kijken hoe we de agile gedachte naar een volgend niveau kunnen tillen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond