Deel dit artikel
-

Vooruitblik 2015: ‘Wind in de zeilen en faillissementen’

De laatste vooruitblik op 2015 doen we met Freek Bijl van internetbureau eFocus. Hij schijnt zijn licht op de kansen maar zeker ook bedreigingen in de online sector en duidt de ontwikkeling van mobiel en het internet of things.

Wat is het gevoel dat je krijgt bij 2015 in het algemeen?
“Bij 2015 krijg ik een heel dubbel gevoel. Aan de ene kant is er nog nooit zoveel urgentie geweest voor digitaal gedreven verandering. Als je kijkt naar de kansen en de investeringen rondom digital, dan staan alle lichten voor 2015 fel op groen. De organisaties die deze kansen weten te benutten zullen dan ook volop de wind in de zeilen hebben.

“Als we dan toch in de metafoor van wind blijven, dan zul je zien dat organisaties en individuen die de wind niet in de zeilen hebben steeds sneller en harder aan lager wal raken. Ik verwacht meer faillissementen en meer mensen thuis op de bank omdat ze niet mee kunnen komen in deze snelle, digitale eeuw. Dit mechanisme van groter wordende verschillen is in potentie misschien wel het grootste gevaar van digitale transformatie en hiervoor is meer creativiteit en maatschappelijk betrokken ondernemerschap nodig.”

Van welke trend uit 2014 gaan we in 2015 meer horen en waarom?
“Mensen overschatten de impact van (digitale) trends op de korte termijn en onderschatten ze juist op de lange termijn. Vanuit dat oogpunt begint mobiel net een beetje in te komen en gaat Internet of Things komend jaar matig vliegen. Overigens is die laatste trend buitengewoon interessant en ook disruptief. De eerste golf die we nu zien zijn vooral functionele toepassingen: internet in thermostaten, sloten, auto’s en ga zo maar door. Naarmate deze markt volwassener wordt (en er meer open standaarden komen), zullen we zien dat het een hele nieuwe markt opent voor slimme diensten: noem het Smart Commerce.

“Het is de wereld waarin producten, diensten en financiële oplossingen slim worden gecombineerd om problemen van een hogere orde op te lossen voor eindgebruikers: de thermostaat die een seintje geeft aan de reparateur van de cv-ketel als deze kapot is, een voorstel doet voor het maken van een afspraak en toegang verleent met het slimme slot op een tijdstip dat ik niet thuis ben. Maar goed, dat gaan we dit jaar nog niet zien.

“Ik hoop trouwens vooral ook meer te zien van de Continuous Improvement-beweging. Daar waar scrum nog erg gericht is op projecten zien we Continuous Improvement als de volgende grote stap naar meer waarde creatie.”

Wat wordt 2015 voor een jaar voor eFocus als het aan jou ligt?
“Als digital agency zitten we aan de goede kant van de economie. Als je kijkt naar groei en vraag naar onze diensten dan hebben wij de wind goed in de rug. Dat wil echter niet zeggen dat wij ook onszelf niet blijvend opnieuw moeten uitvinden. Wij willen elk jaar meer waarde voor onze opdrachtgevers creëren. Zowel in de dingen die we maken als wat dat voor de eindgebruiker en de business van onze opdrachtgevers oplevert.

“We willen ons komend jaar dieper verweven met onze opdrachtgevers. Niet alleen in termen van agile multidisciplinair samenwerken, maar ook op het gebied van kennisdeling en innovatie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onze eigen Labs en Academy: deze waren initieel intern gericht, maar we zijn deze meer en meer aan het openstellen voor onze opdrachtgevers om zo digitale verandering te versnellen.”

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond