Deel dit artikel
-

Voorzichtige introductie betaalde netwerksites

De populariteit van netwerksites leidt tot de eerste voorzichtige initiatieven voor betaalde diensten. Het Amerikaanse Tickle, dat 1 miljoen gebruikers telt, bijt het spits af. Vacaturesite Monster.com zal komende maand volgen.

Een van de grote online successen vorig jaar was de opkomst van netwerksites, waar mensen via de eigen vrienden weer in contact komen met andere mensen. De bekendste exponent hiervan is Friendster . De interesse onder internetters om via deze sites nieuwe contacten op te doen is dermate groot dat ook bedrijven als Google en Monster.com hun oog op deze nieuwe niche in de internetmarkt hebben laten vallen.

In september vorig jaar werd al bekend dat Monster.com , het moederbedrijf van Monsterboard.nl, de technieken van Friendster en consorten wilde inzetten op de vacaturemarkt, onder het motto: het netwerk is de beste bron voor een nieuwe baan. Momenteel voert het in de Verenigde Staten een test met 'social software' op de eigen site. De bedoeling is dat bezoekers gaan betalen voor deze dienst, tijdens de test wordt als uitgangspunt genomen een eenmalig inschrijfbedrag van 24,99 dollar per maand, plus een maandelijkse vergoeding van 2,99 dollar. Tegenover Reuters zegt Monster.com dat dit bedrag wellicht hoger komt te liggen.

Analisten zijn tegenover het persbureau weinig enthousiast over de stap van Monster.com. Er is waardering voor de nieuwe toepassing die Monster.com wil toevoegen, maar er is twijfel of mensen voor hun toekomstige baan wel op het advies van een vreemde zullen afgaan en of Monster.com er wel een substantiele omzet uit zal weten te halen. "Het zal geen belangrijke inkomstenbron worden", voorspelt Marta Nichols van Banc of America Securities. "Het belangrijkste voor Monster.com zal blijven om werkgevers te laten betalen voor het plaatsen van vacatures op de site en het krijgen van toegang tot de database met cv's."

Het in San Francisco gevestigde Tickle probeert ook geld te verdienen aan de trend rond online netwerken en vrienden vinden. Het is daarbij een van de weinigen, het gros is nog steeds gratis toegankelijk. Tickle stond tot november bekend als Emode en richtte zich op online dating, sinds augustus vorig jaar kwam daar ook 'social networking' bij. De site telt nu 1 miljoen gebruikers. De basisfuncties op Tickle blijven gratis, wie echter contact wil leggen met mensen die vier "stappen" verwijderd zijn in het netwerk dient een soort premium-versie van Tickle te gebruiken, meldt Cnet. Hiervoor rekent de site 19,95 dollar per maand, 39,95 dollar per drie maanden of 59,95 dollar voor zes maanden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond