Deel dit artikel
-

Vorig jaar 57 miljoen stuks retourpakketten

Er werden in 2021 ruim 654 miljoen pakketten binnenlands verstuurd, een kwart meer dan een jaar eerder. De omzet in de markt voor pakketten die bedrijven naar consumenten sturen is met bijna 40 procent toegenomen tot 1,85 miljard. 57 miljoen pakketten gingen retour. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag in de Post- en Pakketmonitor 2021.

In 2021 bedroeg het aantal B2C gestuurde pakketten 508 miljoen stuks. Het aantal retourpakketten in deze categorie bedroeg 57,5 miljoen. Hiermee vormden de retourpakketten 11,4% van het B2C volume en 10,2 procent van het totale aantal pakketbewegingen in het B2C marktsegment.

Bijna driekwart van de pakketbezorging wordt uitbesteed aan onderaannemers. Van de pakketten voor bezorging aan huis werd 93 procent op het huisadres afgeleverd, 3 procent bij de buren en 4 procent bij een ophaalpunt.

In 2020 nam mede als gevolg van de coronapandemie de groei een vlucht. Ook in 2021 zet deze groei door. Het volume van het nationale pakketvervoer is afgelopen jaar met 24,7% gestegen tot ongeveer 654 miljoen stuks in 2021.

Het overgrote deel van dit volume vormt de B2C markt, met een totaal van 503,8 miljoen stuks (77,0%), tegenover 388,2 miljoen stuks (74,0%) in 2020. De B2B markt is in 2021 goed voor 129,3 miljoen stuks (19,8%), tegenover 115,5 miljoen stuks (22,0%) in 2020. Het segment C2X is na een groei in 2020 gelijk gebleven op circa 20,9 miljoen stuks, wat een daling van het aandeel behelst, namelijk 4 procent in 2020 versus 3,2 procent in 2021.

In de marktaandelen voor bezorgers veranderde weinig. Deze in handen van PostNL en DHL. De overige marktaandelen zijn verdeeld over tien marktpartijen.

In 2021 waren met name Budbee, PostNL en Instabox actief in het aanbieden van pakketkluizen. Budbee was de grootste aanbieder van pakketkluizen. Met 514 pakketkluizen vormden zij meer dan de helft van het totaal. PostNL en Instabox vormden elk ongeveer een derde van het totale aantal.

In 2021 werd minder dan 1% van de pakketten afgeleverd bij een pakketkluis. Het aantal servicepunten nam toe met 7,6 procent, van 10.698 in 2020 naar 11.506 in 2021.

De gemiddelde prijs voor binnenlandse pakketten vertoonde de afgelopen jaren een relatief stabiele trend. In de laatste twee jaar is deze trend gaan verschuiven. De gemiddelde prijs van B2C is na een stijging van 2,1% in 2020 het afgelopen jaar toegenomen met 6,7%, van 3,43 naar 3,66 euro. De gemiddelde prijs van B2B vertoonde jarenlang een dalende trend, met een relatief scherpe daling van 6,3 procent in 2020 maar is afgelopen jaar gestegen met 7,1% tot hetzelfde niveau als in 2019. De gemiddelde prijs van C2X is relatief stabiel gebleven en is in 2021 gedaald met 1,1 procent.

De omzet in de markt voor brievenbuspost is in 2021 voor het eerst in jaren weer gestegen. Het aantal verstuurde brieven was met twee miljard 0,9 procent minder dan in 2020, maar door hogere prijzen en een grote hoeveelheid coronagerelateerde post steeg de omzet ruim 2,2 procent naar 950 miljoen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond