Deel dit artikel
-

VPRO Medialab experimenteert met storytelling op Telegram

VPRO Medialab is gestart met Maandverbond, een innovatief project over de hormooncyclus, dat zich gedurende 28 dagen, de duur van een gemiddelde cyclus, live afspeelt op 28 Telegram-kanalen. Deelnemers kunnen met behulp van een simpele rekentool instappen in het kanaal dat matcht met hun eigen cyclus.

Met Maandverbond zet VPRO Medialab chat-app Telegram in als platform voor op maat gemaakte content over hormonen en de cyclus; én voor het gesprek daarover. Dit onderwerp, dat momenteel steeds vaker besproken wordt onder jonge mensen, vraagt om een besloten, intieme plek die tegelijkertijd laagdrempelig is.

VPRO Medialab onderzocht vorig jaar, met steun van NPO Innovatie, of Telegram een geschikt platform is om een gevoelig onderwerp als de cyclus op een vernieuwende, toegankelijke manier te behandelen. Het validatie-onderzoek wees uit dat Telegram werd ervaren als een prettig, laagdrempelig platform. Deelnemers gaven ook aan dat zij gedurende de testweek meer hadden geleerd over hun cyclus en zich verbonden voelden met andere deelnemers.

Eerder experimenteerde VPRO Medialab op smartphone met het live WhatsApp-event VPRO aan het typen…, de korte mobile takeover-film MarkyMark87 en interactief smartphoneverhaal over slimme stofzuiger Dustin (geselecteerd voor de Gouden Kalf Competitie Digitale Cultuur, NFF 2021).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond