Deel dit artikel
-

‘VR is tegenwoordig vooral mobiel’

Er is een markt voor virtual reality, maar die is op dit moment voornamelijk mobiel. Dat vertelde Nederlander Arthur van Hoff van VR producent Jaunt op het Mobile World Congress. “Daarom zijn we hier.”

Volgens Van Hoff worden dure VR brillen als die van Samsung en andere fabrikanten minder goed verkocht dan houders en VR brillen voor mobiele telefoons. “Ook 360 graden video’s zoals die via Facebook worden aangeboden zijn populair en geven een vergelijkbare gebruikerservaring.”

Het is vooral Google die met Daydream de trend lijkt te zetten, deze standaard wordt nu door meerdere fabrikanten omarmd. Er werden in 2016 6,3 miljoen VR-apparaten verkocht, waarvan Samsung met zijn Gear VR meer dan tweederde voor zijn rekening nam. Van de bril van Google (75 euro) werden 260.000 exemplaren verkocht, meer dan Oculus leverde.

Het neemt niet weg dat nog lang niet alle content is geoptimaliseerd voor VR. Van Hoff: “Je kunt van een game van 100 miljoen dollar niet zomaar een VR versie maken, er zijn te veel bewegingen.”

Jaunt vestigt zijn nieuwe Europese hoofdkantoor in Londen. In Engeland heeft men al een samenwerking met Manchester City, andere klanten zijn Unilever en Virgin Media. “Nog niet zo lang geleden wilden merken wel experimenteren, maar niet betalen. Dat doen we niet meer, gelukkig zijn er nu wel budgetten.”

Jaunt heeft tot nu toe 100 miljoen dollar opgehaald bij investeerders, waaronder Walt Disney.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond