Deel dit artikel
-

Vrouwen als online kopers in meerderheid

Vrouwen in de Verenigde Staten hebben tijdens het afgelopen vakantieseizoen vaker online gekocht dan mannen. Van alle kopers was 58 procent vrouw. Dit zegt Pew Internet and American Life Project, een non-profit onderzoeksgroep. Volgens Pew zijn online bestedingen het afgelopen jaar gestegen.

Tijdens het vakantieseizoen hebben zo'n 29 miljoen Amerikanen een product online gekocht, aldus Pew . Dat is 26 procent van de internetpopulatie. Gemiddeld besteedden de kopers daarbij in totaal 392 dollar. Dat betekent een groei ten opzichte van 2000, toen er twintig miljoen online kopers waren en er gemiddeld 330 dollar werd uitgegeven.

Het aantal Amerikanen dat online koopt groeit nog steeds. In 2000 had 51 procent van de internetters via internet een product gekocht (niet alleen tijdens het vakantieseizoen). Het afgelopen jaar is dit gestegen tot 58 procent. In absolute getallen: 53 miljoen internetters in 2000 tegenover 64 miljoen vorig jaar.

Geruime tijd waren mannen als online kopers in de meerderheid. Het afgelopen jaar werd deze positie overgenomen door vrouwen. Sinds 1999 zijn vrouwen met een stevige opmars bezig. Vorig jaar was 52 procent van de kopers nog man, dit jaar is dat met tien procent gedaald ten gunste van het aantal vrouwelijke kopers (58 procent). Vrouwen houden ook meer van online kopen dan mannen. Van de ondervraagde vrouwen gaf 37 procent aan er plezier aan te beleven, tegenover 17 procent van de mannen. Van de mannen gaf 29 procent aan totaal geen plezier te beleven aan online kopen, tegenover 19 procent van de vrouwen.

Van de ondervraagden geeft 84 procent aan dat ze tijd hebben bespaard met online kopen. Zestig procent denkt ook dat er geld bespaard is, met name jongeren zijn deze mening toegedaan. Ongeveer de helft van de kopers (49 procent) geeft aan "erg tevreden" te zijn met het online kopen, vrouwen zijn iets positiever dan mannen. Dit betekent dat tevredenheid over het aankoopproces is afgenomen, vorig jaar zei nog 60 procent "erg tevreden" te zijn over het online kopen.

Rond een kwart van de kopers (27 procent) heeft voor het eerst dit jaar iets online gekocht. Daar staat tegenover dat "eenderde" van de kopers van vorig jaar is afgehaakt, aldus Pew. Ontevredenheid over de afhandeling van de aankoop (niet op tijd geleverd) wordt door 2 procent als reden genoemd, het is overwegend de angst voor creditcardfraude (36 procent) waardoor er geen animo is.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond