Deel dit artikel
-

‘VR-tour kan winkelbezoek stimuleren’

HvA-onderzoekers Anne Moes en Harry van Vliet denken dat een VR-tour kan helpen om het bezoek aan de fysieke winkel de stimuleren. Zij bedachten een dergelijke tour voor retailer America Today.

Veel winkeliers zijn ervan overtuigd dat klanten toch ook de echte winkel blijven bezoeken. Het nieuwe winkelen moet daarom een mengvorm worden van online en offline aankopen. Met een gevarieerde en gevulde winkelstraat, want op lege etalages zit niemand te wachten, aldus Anne Moes.

De onderzoekers van het zogenoemde Fashion Technology Lab van de HvA vergeleken drie groepen met elkaar. Eén groep bekeek de winkel alleen via een 2D-foto op een website. De tweede groep bekeek op de site een 360 graden-foto van de winkel, vergelijkbaar met Google Streetview. De derde groep deed de virtuele winkeltour met de VR-bril.

Daarna gaven de respondenten aan wat hun bereidheid was om de fysieke winkel te bezoeken. Daar zat een duidelijk verschil tussen: Mensen die de winkel via de VR-bril hebben gezien, stonden positiever tegenover het merk, waren sneller geneigd om naar de fysieke winkel te gaan en beoordeelden hun online bezoek positiever.

De koopintentie van mensen die de beelden met de VR-bril hadden gezien, stijgt ook flink. Moes wil een vervolgonderzoek starten, dat meet of de VR-bril ook aanzet tot een daadwerkelijke aankoop.

Deel dit bericht

2 Reacties

Ben

Leuk artikel. Ik zag een bedrijf VINKLE.nl die in het verleden een virtuele etos online heeft gebracht. Niet alleen om de reden die je aangeeft maar ook om een andere beeld te geven dan een normale website maar ook om op een leuke manier in te spelen op beleving. Meer voorbeelden zie je op vinkle.nl

Groet Ben

Piet

Heel leuk artikel inderdaad. Maar dit is natuurlijk onderzoek van het laagste niveau. Enkel de praktijk zal dit uitwijzen. Wil je echt meer bezoek dan moet je adverteren. Daarvoor heb je tegenwoordig nog 2 opties.

A. Op facebook.
B. Op Google.

Beide veel te duur en rampzalig voor het gebruik van het internet. Maar goed dit is feitelijk ook met al het vreten dat we in de supermartkt kopen. Rampzalig voor de gezondheid en voor de boer. En toch accepteren we het.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond