Deel dit artikel
-

VS: Veilingsites veroorzaken 87 procent online fraude

87 procent van de online fraude in de VS heeft een directe relatie met Amerikaanse online veilingsites. Dit blijkt uit het ePrivact & Security Rapport van researchbureau eMarketer. Opvallend is dat in vijftig procent van de gevallen van online-fraude zogenaamde generaties als 'Generation X' en 'Baby Boomers' het slachtoffer zijn en niet de jongeren of ouderen.

"Door een aanbod van gratis diensten en riante koopjes worden consumenten verleid tot bindende contracten. Ook wacht de klant op betaalde aankopen die nooit aankomen of waar iets aan mankeert", zegt analist Rob Janes van eMarketer. Op de online veilingsites komen nogal wat bezoekers. eBay staat volgens onderzoeksbureau MediaMetrix met 17,7 miljoen bezoekers in de maand november dertiende van meestbezochte sites wereldwijd. "Gezien de hoge aantallen bezoekers van eBay in een maand, verbaasd het me niets dat daar veel fraude voorkomt", besluit Janes.

Tripledeal is een third trusted party voor de online veilingmarkt, een onderneming die tussen koper en verkoper de levering in de gaten houdt en de betaling verzorgt. Patricia van den Broek, woordvoerster van Tripledeal, is weinig verbaasd over de cijfers. "Het was al langer bekend. Het grote nadeel is dat je diegene met wie je een transactie sluit niet kent. Ons 'tracking and tracing' systeem verloopt in ieder geval vlekkeloos en gevallen van fraude hebben wij nog niet meegemaakt".
Online veilinghuis Ricardo.nl is een klant van Tripledeal. Niels Vrijhoeven, manager Content & PR van Ricardo.nl zegt bij Ricardo nooit met fraude te maken te hebben gehad. "Je kunt een online veiling vergelijken met een krantenadvertentie en ik durf wel te zeggen dat we veiliger zijn. We maken gebruik van gebruikersbeoordelingen en productfoto's, waardoor bezoekers kunnen zien hoe betrouwbaar een aanbieder is. Verder probeert Ricardo communities tussen bezoekers op te bouwen, waardoor er vertrouwen tussen klanten en aanbieders ontstaat". Online veilinghuis Ibazar was niet beschikbaar voor commentaar.

Uit een eerder onderzoek van de Gartner Group kwam naar voren dat fraude bij e-tailers twaalf keer zoveel voorkomt in vergelijking met offline fraude. Onderzoeksbureau eMarketer komt ook met cijfers hierover. Volgens twee creditcardondernemingen VISA en MasterCard is het percentage creditcardfraude minuscuul. Uit cijfers van 1999 blijkt dat op de geschatte 25 miljard transacties online en offline 'slechts' 22 miljoen keer fraude voorkwam. Verder is 34 procent van de Amerikaanse internetgebruikers ooit slachtoffer geweest van online fraude. Het gemiddeld fraudebedrag ligt rond de zeshonderd dollar, wat volgens eMarketer meer is dan het gemiddelde bedrag wat aan online-retailers uitgegeven wordt. De meerderheid van internetgebruikers die niet online aankopen doet, is bang voor verborgen kosten en fraude en zetten vraagtekens bij de ethiek van de internetbedrijven.

Het 'Computer Emergency Response Team' (CERT) van de Amerikaanse veiligheidsdienst FBI heeft aan het eind van 2000 17,672 hackeraanvallen geregistreerd. In 1999 waren er minder dan 10.000 aanvallen geregistreerd. Verder zijn 'The Love Bug', 'Melissa' en 'ExploreZip' de meest verspreide en schadelijkste virussen tot nu toe en zijn de meeste van de top-20-virussen afkomstig van buiten de Verenigde Staten. 'The Love Bug' zorgde voor vier miljard schade wereldwijd. Verder zijn kinderen het meest gewillig om persoonlijke informatie af te staan.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond