Deel dit artikel
-

Waarderingen voor online aankopen steeds belangrijker

Waarderingen worden steeds belangrijker voor bijna alle aankopen die een consument doet. Wereldwijd beschouwt 71 procent deze beoordelingen als belangrijk of zeer belangrijk. In Nederland gaat het om 55 procent van de consumenten. Dat blijkt uit het onderzoek Trend Radar 2019 – The Rating Economy uitgevoerd door het strategisch adviesbureau Simon-Kucher & Partners.

Consumenten geven aan dat ze beoordelingen over het product zelfs zwaarder laten wegen in hun aankoopbeslissing dan het merk. In totaal gelooft 51 procent van de Nederlandse consument dat ze meer waar voor hun geld krijgen als beoordelingen aanwezig zijn.

Bijna de helft van de ondervraagde consumenten geeft aan regelmatig beoordelingen te raadplegen voordat tot een aankoop wordt overgegaan. Een derde laat zelf een beoordeling achter, terwijl de meerderheid van de consumenten minimaal één keer een rating heeft geplaatst.

Wereldwijd geeft 19 procent van de ondervraagden zelfs aan bereid te zijn om meer te betalen voor een product wanneer het een hogere beoordelingen heeft.

De macht om een aankoop te beïnvloeden verschuift hierdoor van de reclameafdeling van bedrijven naar de mening van de consument, stelt Simon-Kucher & Partners vast. ‘Aanbieders moeten goed nadenken over het stimuleren van consumenten om ratings te geven. Bijvoorbeeld: wat is de beste manier om een online shop zo te ontwikkelen dat het raten van een product zo gemakkelijk mogelijk gemaakt wordt voor een consument?’

Voor het onderzoek werden 6400 consumenten in 23 landen wereldwijd ondervraagd in februari 2019.

Deel dit bericht

5 Reacties

bert

Grappig, ik heb juist het tegenovergestelde.
Ik zet ze waar mogelijk met elementhiding helper van uBlock op onzichtbaar, ik geef NOOIT reviews i.v.m. privacy. Toch ben ik niks meer of minder tevreden dan voor dit waarderingscircus losbarste.

rodger

Je kan ook een waardering of review achterlaten zonder “persoonsgegevens” achter te laten.
Voor bedrijven of andere instanties zijn feedback-systemen juist erg belangrijk om ervoor te zorgen dat klanten (steeds) beter geholpen worden met de juiste informatie of product.
Voor consumenten is het ook handig om inzicht te krijgen over een product. Een product wat door 1000 mensen is ingevuld als 1ster (ipv 5 sterren) dan ga je wel eerst even nazoeken waarom dit is.

Marcel

@bert
Vermoedelijk ben je de uitzondering.

Zelf lees ik altijd reviews voor een aankoop. Vooral de reactie op negatieve reviews vind ik interresant. Je leert de klantenservice van een bedrijf pas kennen als er een keer wat mis gaat. Kunnen ze bij een terechte klacht een goede oplossing bieden, dan geeft we me dat vertrouwen om te kopen.

k_bergsma

Het is opvallend hoeveel van die nep reviews aankopen beïnvloeden. Als nul sterretjes zichtbaar zijn bij een product op Coolblue of Bol zou het me niets verbazen dat het product zo 50% slechter verkoopt. Vandaar ook dat sites als de https://www.consumentenbond.nl en dat nieuwe https://alstu.nl wel echt nodig zijn & blijven. Eerlijke reviews zijn noodzaak.

Zino Ostendorf - Time2Choose

Ik schrijf zelf sporadisch reviews, maar ik lees ze altijd wel. Als je er op let merk je in het dagelijks leven dat de beoordelingen die je deelt met je vrienden en kennissen wel degelijk impact hebben, veel zwaarder nog dan die van onbekenden.

Zakelijk gezien is reputatie management een van de doorslaggevende factoren tijdens het beslissingsproces van mijn prospects.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond