Deel dit artikel
-

Wakoopa in online bereiksmetingen

Wakoopa lanceert een nieuwe activiteit waarbij het ‘near time online bereiksmetingen’ gaat leveren aan mediabureaus, adverteerders en uitgevers. Deelnemende bedrijven zullen de komende twee maanden het product testen op gebruiksvriendelijkheid, betrouwbaarheid en bruikbaarheid van de data sitebereik en -bezoek.

Trailspot Audience Measurement, zoals het product heet, bestaat uit een panel, dat wordt gemanaged door PanelClix, van tienduizend Nederlanders. Zij hebben op hun PC de softwareapplicatie van Wakoopa geïnstalleerd. Deze tracker registreert anoniem, en met uitdrukkelijke toestemming van de deelnemer, het complete internetgedrag van individuen. Daaronder dus ook het surfgedrag, zoekgedrag, en alle getoonde banners en pre-rolls (online commercials). De data worden opgeslagen en zijn toegankelijk middels een online dashboard.

Simon van Duivenvoorde: “We weten van elke site het bereik, het gebruik en de socio-demografische gegevens. Die data worden gerapporteerd in een toegankelijk dashboard dat per domein inzicht geeft in bereik, bezoeken, pageviews, et cetera.”

De techniek achter Trailspot bestond al, maar werd doorontwikkeld. Nu worden er specialistische marktpartijen bij betrokken om te werken naar bredere commerciële exploitatie.

Wanneer de proef succesvol is kan het product worden uitgebreid met onder andere advertentiebereik, het bereik van websites en apps op mobiele apparaten. “Mobiel meten we nu onder vijfhonderd man. Technisch gezien kunnen we het gedrag van iedere gebruiker volgen ongeacht het apparaat dat hij gebruikt”.

Sinds enkele weken worden al datasets opgebouwd. De bedrijven die deelnemen aan de proef zijn onder andere, Mannenmedia en NDC mediagroep. “Zij gebruiken onze data en geven feedback”.

Foto: Naomi Ibuki (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond