Deel dit artikel
-

Wallie Card: ‘volgend jaar in 25 landen’

Het anonieme digitale betaalsysteem Wallie werkt achter de schermen stilletjes aan internationale uitbreiding. In 2007 zal het bedrijf operationaal zijn in tussen de 20 en 25 landen. Daarnaast komt er onder een andere merknaam een Wallie-kloon op de markt die louter bedoeld is om betalingen aan sexsites te verrichten.

Gisterenavond is Wallie van start gegaan in Frankrijk. De eerste anonieme prepaid betaalkaarten voor digitaal vermaak zijn sinds vanochtend in Franse winkels te koop. Marketingdirecteur Marcel Kardol van Wallie zegt het bedrijf scherp te focussen op jongelui die eenvoudig betalingen willen kunnen verrichten voor zaken als mobiele spellen, beltonen en downloadmuziek. Recent ging Wallie ook in Mexico van start. Daarnaast is het reeds in Belgie actief.

Naast Card ook e-voucher

Wallie werkt met payment service providers aan de internationale uitrol van zijn diensten. Via de Amerikaanse partner Pay By Cash werd het bedrijf gewezen op de onontgonnen markt voor digitale betalingen in Mexico. Volgens Kardol zijn de daar bestaande systemen erg duur voor consumenten. Zijn bedrijf is in het lokale gat gesprongen.

Het betaalbedrijf werkt eveneens met dienstverleners als Ogone en Triple Deal om zijn diensten breder aan de man te kunnen brengen.

De prepaid betaalkaarten zijn inmiddels niet enkel meer als kraskaart (Wallie Card) te krijgen, maar als e-voucher. Consumenten kunnen nu ook bij supermarkten, sigarenwinkels en tankstations een Wallie-tegoed kopen. De benodigde gegevens staan niet meer op een Wallie Card maar op de kassabon. Hetzelfde systeem wordt al langer toegepast door mobiele telecombedrijven.

Maandelijks 20 procent groei

De e-vouchers zijn verkrijgbaar bij 2.500 Nederlandse verkooppunten. De Card bij 2.000 Nederlandse retailers. Jongelui gebruiken ze bijvoorbeeld om spelonderdelen te kopen voor Runescape en Habbo Hotel.

Begin 2005 ging Distri Group, mede-oprichter van Wallie Card, failliet. Investeerder Wim Jagtenberg, participatiemaatschapppij Westgronden en de nieuwe directie van het bedrijf namen Wallie over.

Volgens Kardol groeit Wallie maandelijks met 20 procent. In de maand oktober werden er 110.000 transacties verricht in Nederland. "En er werden iets minder kaarten en vouchers verkocht." De verhouding kaart- en voucherverkoop is ongeveer 60-40. Hoeveel omzet het bedrijf in 2006 draaide, houdt de marketingdirecteur voor zich. Het nettoresultaat neigt richting break-even.

Naar het buitenland en in de erotiek

Internationale uitbreiding zoekt Wallie in Oost-Europa en Zuid-Amerika. Daartoe werkt ze samen met verscheidene lokale belangenbehartigers. Het meeste werk zit in het sluiten van samenwerkingsverbanden met lokale winkeliers en winkelketens. Zij moeten fungeren als verkooppunt van de Wallie-tegoeden. Bij deze expansie lift het bedrijf mee op de kennis en contacten van partners als Pay By Cash, Ogone, Triple Deal en hun internationale branchegenoten.

Behalve in de jongerenmarkt ziet Wallie ook brood in de volwassenenmarkt, meer in het bijzonder de erotiekindustrie. In de loop van 2007 brengt het Wallie-bedrijf een kaart op de markt voor gebruikers ouder dan 18 jaar.

Gebruikers van die erokaart kunnen hun prepaidtegoed besteden bij aangesloten sexsites en andere typen digitale vermaakwinkels die niet voor jongere kijkers bestemd zijn. De distributie van de kaarten en vouchers zal deels via het bestaande distributiekanaal verlopen en deels via nieuw aan te sluiten retailers, zoals videotheken. Een naam voor de kaart is nog niet bekend.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond