Watchlist

Drie bedrijven om in de gaten te houden.
Drie bedrijven die interessant
zijn omdat ze een nieuw concept, nieuwe technologie of nieuwe
toepassing hebben bedacht.
Stuur kandidaten voor de watchlist naar redactie@emerce.nl.
1 Daphne.nl Het Nederlandse bedrijf Daphne biedt een platform om reclame- en voorlichtingsprocessen bestuurbaar te maken door het continu meten van mediacontacten en effecten. Oprichter Dr. Arie den Boon ontwikkelde een systeem waarin adverteerders hun mediaplan kunnen invoeren, dat door Daphne gekoppeld wordt aan marktonderzoek naar het effect van die campagne. Resultaten worden wekelijks via internet gepresenteerd. Ook eigen informatie (bijvoorbeeld het winkelbezoek) of informatie van partijen zoals het KNMI (bijvoorbeeld uren zonneschijn) kan aan de rapportage toegevoegd worden. Waarom interessant: grote marktbehoefte, doordacht product, slanke organisatie.
2 Skype.com Het nieuwe project van Kazaa-oprichters Niklas Zenströmm en Niklas Friis kan weleens groot worden. Skype biedt internetters de mogelijkheid om gratis te bellen via het net, op een peer-to-peer-achtige wijze. Voice-over-IP is hot, omdat het niet allen goedkoop zou zijn, maar ook nieuwe toepassingen biedt. Nadelen zijn er ook: je kunt niet naar een gewone telefoon bellen, alleen naar andere Skype-gebruikers.
3 Orkut.com Google-medewerker Orkut Buyukkokten bouwde een social software-netwerk dat in no time een rage werd. Duizenden mensen melden zich aan, op uitnodiging van anderen. Gezamenlijk kan men communities starten, en het kiezen van een bizar onderwerp is inmiddels een cult geworden. Er zijn al groepen voor mensen die graag bij Wendy’s Hamburger restaurants eten of grote hoeveelheden Lapsang Souchong-thee drinken. Grote vraag is of Orkut geld wil verdienen aan het netwerk, en hoe hij dat gaat doen. De privacy-reglementen van orkut.com baren inmiddels grote zorgen.
Het komt erop neer dat Orkut kan doen wat hij wil met de ingevoerde gegevens.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond