Deel dit artikel
-

“We creëerden een moloch”

Plotseling was het gedaan met Boxman, de van oorprong Zweedse e-tailer van cd's, cd-roms, dvd's en games. Jurgen Post, tot oktober managing director Benelux, geeft tekst en uitleg en spaart zichzelf daarbij niet. Door Nils Adriaans

Boxman kende vanaf de start al problemen, eerst met een hinderlijke bug in de software en later met de afstemming van front- en backoffice systemen. Zijn er eigenlijk ooit geen problemen geweest?

"Het is natuurlijk een utopie om te denken dat het opzetten van een onderneming zonder problemen gepaard gaat, zeker in een nieuwe industrie als e-commerce. Bovendien valt er in het begin altijd wel het een en ander te verbeteren, dat is heel normaal. Zoals ook verlies maken in het begin heel normaal is. Het ontbrak ons uiteindelijk simpelweg aan financiële ruggengraat. We wilden eerder dit jaar naar de beurs in Stockholm en Londen, maar juist op dat moment sloeg het klimaat zoals bekend drastisch om, waardoor investeerders ook niet meer zo happig waren."

Maar als alles bij Boxman 'heel normaal' was… er moet toch iets mis zijn gegaan?

"Nou, het is wel zo dat we met de front- en backoffice systemen van respectievelijk IBM's Netcommerce en SAP dusdanig hadden geïnvesteerd ? en dat contract liep tot begin 2002 ? dat onze burn rate erg hoog lag. Daar is wel wat fout gegaan, als kleine Boxman zijn we met een te groot, Europees plan van start gegaan. Achteraf gezien hadden we de energie die daar in is gaan zitten en daarmee het geld aan iets anders moeten besteden. Of misschien hadden we dat geld helemaal niet uit moeten geven."

Strategisch zat alles goed in elkaar?

"Op zich zat onze organisatie goed in elkaar en ging het qua verkoop en omzet steeds beter. Ook uit onderzoeken die we hebben laten uitvoeren, bleken we aardig uit de bus te komen, maar we hadden natuurlijk nog niet de knowhow van bijvoorbeeld Amazon. Bovendien konden wij niet werken met de marketingbudgetten die zij hebben, waardoor we per definitie minder zichtbaar waren. Nou kost het opbouwen van markten tijd, maar daar is veel geld voor nodig en dat kregen we niet meer bij elkaar. Dan zou er niets anders op hebben gezeten dan ons op een specifiek marktsegment te richten, maar dat wilden we niet bij Boxman."

Wanneer begon de dreiging van een faillissement voelbaar te worden?

"Dat ging heel lullig. Drie weken voor het einde was er volgens onze CEO Tony Salter niks aan de hand. Ik was kort daarvoor zelfs verantwoordelijk geworden voor Frankrijk, maar in de weken erna was er steeds minder contact tot ik helemaal niks meer hoorde. In oktober zouden we nog een landenmeeting hebben, maar dat is nooit meer doorgegaan. En ik kan je verzekeren: dat kwam hard aan. Niemand had dit ook verwacht, zeker niet op zo'n korte termijn."

Het is een vraag die sporters na een wedstrijd vaak voorgeschoteld krijgen: hoe voelt het om onderdeel te zijn van de shake-out?

"Een shake-out hoort nou eenmaal bij een nieuwe industrie, maar ik baalde echt als een stekker. Ik ben vorig jaar begonnen met een leuk team en een goed business model en voor mijn gevoel is het verhaal nog niet af, dat blijft frustrerend. Overigens is Boxman, in tegenstelling tot de berichtgeving, formeel nog steeds niet failliet. Er loopt een surseance van betaling, maar in Waalwijk (waar het distributiecentrum zich bevindt ? NA) zijn ze nog bezig met een doorstart. Alleen is het daar nu wel een beetje te laat voor, vind ik."

Rekent u uzelf iets aan?

"We hebben ons best gedaan en het is niet gelukt. Aan de andere kant, door onze IT-situatie op Europees niveau met IBM en SAP, had ik misschien eerder moeten ageren. We creëerden namelijk een moloch."

Hoe ziet uw eigen toekomst eruit?

"Dat ga ik rustig bekijken. De link met internet zal er altijd wel blijven, maar ik verwacht niet weer bij een puur internetbedrijf aan de slag te gaan. Een combinatie tussen de oude en nieuwe economie past beter bij mij. Ik ga in ieder geval bij een bedrijf werken dat geld verdient, want dit wil ik niet nog een keer meemaken." E

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond