Deel dit artikel
-

‘We laten agencies wennen aan cookieloos adverteren’

Adverteren met cookies en het opbouwen van profielen daarmee heeft zijn langste tijd gehad. Technologiebedrijf Adhese bouwde een systeem dat op programmatic lijkt, dus herkenbaar in gebruik, maar zonder cookies kan werken.

In feite werkt het systeem vrij eenvoudig: bij uitgevers staat een adserver en daar boekt de adverteerder of zijn bureau direct zijn campagne in. Van daar uit wordt geboden op beschikbare reclameruimte. De basis is dan niet ‘wie er kijkt’ (profiel bezoeker), maar ‘wat wordt bekeken’. De redactionele context van de reclame-uiting wordt weer belangrijk. Huidige programmatic systemen kunnen dat niet.

“Ons systeem lijkt op programmatic omdat het mogelijk is om externe systemen te laten meebieden op inventory bij een uitgever. Agencies kunnen campagnes direct bij de uitgever inboeken en optimaliseren, wat ze nu bij een DSP doen”, licht Dennis Reimers toe. Hij is Business Development Manager Nederland bij technologiebedrijf Adhese. Daar draaide de banners van Hyves ooit nog op.

Adhese’ gateway is bijvoorbeeld verbonden met STER en binnenkort bij andere grote uitgevers, maar ook mediabureaus en adverteerders zelf. Creatief bureau AdSomeNoise zette afgelopen dagen via deze route een videocampagne live op de sites van NPO voor zijn klant Exterioo.nl.

Exploitant STER is sinds begin 2020 helemaal over op cookieloos adverteren. Chrome laat derde partijen in de loop van 2021 geen cookies meer via de browser plaatsen. Safari en Firefox doen dat al langer, maar hebben niet de dominantie van Googles browser.

Pieter Jadoul, Media Director bij AdSomeNoise: “Dat het misbruiken van cookietechnologie ten nadele van de adverteerders en lokale publishers ooit moest stoppen stond in de sterren geschreven. Tot nu toe was er echter nog geen technologie om hier op een schaalbare en flexibele manier een alternatief aan te bieden.”

Reimers: “We halen schakels als DSP en SSP uit de keten en bieden tegelijkertijd een alternatief voor wat bestaande partijen bieden. Samen met de lokale DSP’s als Platform161, Mobpro en AdScience ontwikkelen we de mogelijkheden van een cookieloos omgeving.”

Foto: pierre tourigny (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Kenneth Tallir - Exterioo Tuinmeubelen

Blij dat we samen met onze partners AdSomeNoise & Adhese deze primeur hebben gehaald voor één van onze retail concepten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond