Deel dit artikel
-

Webbureau iMedia lanceert online fietswinkel

Het Delftse webdesignbureau iMedia heeft een online fietsenwinkel opgezet: iCycle.nl. De fietsen worden direct van de fabrikant aan de kant geleverd. "We verwachten geen hoge winsten. Als we breakeven draaien vinden we het wel mooi".

Een webbureau dat fietsen gaat verkopen. Een gebeurtenis die je niet elke dag meemaakt. Dat vindt ook directeur Micael Parrée. Hoe is dit idee ontstaan? "Er houden hier wat mensen erg van fietsen en we wilden eigenlijk wat meer gaan doen op het gebied van e-commerce". Het resultaat is een nieuwe besloten vennootschap in het online b-toc segment: iCycle bv . Het bedrijf gaat online laaggeprijsde fietsen verkopen van een nieuw eigen merk: iCycle. Deze worden op bestelling ingekocht bij een Franse fabrikant en direct bij Nederlandse klanten aan de deur afgeleverd.

Zoals Parrée uitlegt, omzeilt het bedrijf hiermee een dealernetwerk. "De marge die op de verkoop van fietsen zit gaat normaal naar de dealers. Wij hebben die marge zo verdeeld dat de klant minder betaalt en wij minder kosten hebben".

Het assortiment van iCycle bestaat voorlopig uit drie fietstypen, met een prijs tussen de 999 en 1499 gulden. De doelgroep bestaat uit "Libelle lezers", stelt Parrée. "Daarmee bedoel ik mannen en vrouwen van tussen de 28 en 55 jaar. Wij verkopen gewone fietsen, geen flitsende moutainbikes".

Het is niet bekend hoe groot de online fietsenmarkt is, maar een schatting is wel te maken. Volgens de Stichting Fiets zijn vorig jaar in Nederland 1,5 miljoen nieuwe fietsen verkocht. Hiervan werd 91 procent via vakhandel, warenhuizen en discountzaken verhandeld. Het overige deel werd verkocht op markten, via familie, bij postorderbedrijven en online winkels. Het gemiddeld aankoopbedrag was 1060 gulden.

Uit deze cijfers blijkt wel dat iCycle zich op een kleine markt begeeft. Een markt waar bovendien een aantal concurrenten al een behoorlijke voorsprong heeft. Het Zweedse bedrijf Kronan is sinds 1999 op de Nederlandse markt actief. Volgens initiatiefnemer Jehudi van de Brug krijgt iCycle het nog moeilijk met uitsluitend een virtuele verkoopkanaal. Hem is gebleken dat online fietsen verkopen zonder fysieke showroom erg lastig is. "Wij begonnen met een kantoor en een opslagruimte, maar vrijwel meteen kregen we al veel telefoontjes van mensen die de fietsen toch wilden zien". Kronan opende uiteindelijk een showroom in de Amsterdamse binnenstad om in deze behoefte te voorzien.

Concurrent Batavus heeft een oplossing bedacht waarbij gebruik wordt gemaakt van het bestaande dealernetwerk. Klanten bestellen online een fiets, die vervolgens naar de dichtsbijzijnde dealer wordt gestuurd. Eigenlijk slaat het bedrijf hiermee twee vliegen in één klap. Het dealernetwerk profiteert immers mee van de online verkoop en zal deze daardoor niet als een bedreiging ervaren.

Michael Parrée van iCycle is voorlopig nog enthousiast over zijn initiatief. Hij ziet wel hoe het gaat lopen, zo valt uit zijn woorden op te maken. "We verwachten geen hoge winsten. Als we breakeven draaien, vinden we het wel best. We hebben weinig kosten gemaakt, alleen voor marketingonderzoek. Als het fout gaat is er niet veel verloren".

Deel dit bericht

2 Reacties

Erik van den Berg

Met stijgende verbazing zie ik dit soort initiatieven voorbij komen. Je zou denken dat we ondertussen toch wel geleerd hebben dat je niet "zomaar" wat via het Internet kunt gaan verkopen omdat dat zo'n leuk idee is. En daarnaast; wie gaat er nu een business opzetten om "break even" te kunnen draaien? Dan kan je je geld toch veel beter gewoon op de bank zetten…Vlug nog even naar de site van Kronan gesurfed, of we hier over een voorsprong kunnen spreken is maar de vraag. De hele site doet amateuristisch aan, zo ziet de "heren fiets" er op de foto uit als een kinderfiets. Als je op "aanbiedingen" klikt krijg je gewoon een emmer banners/logo's voor je neus met de melding dat je "alleen maar verder hoeft te klikken". Wanneer wordt men nu eindelijk eens wakker?Batavus begrijpt het een stuk beter, Internet gebruik je als verlengstuk van je bestaande business, niet ter vervanging.

Piet

Erik, misschien moet je eens een dagtripje naar de Grote Stad wagen, want het ziet hier echt zwart van de Kronanfietjes. Hebben ze blijkbaar toch iets goed gedaan…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond