Deel dit artikel
-

Webshops krijgen tool met assortimentsuggesties

Een nieuwe dienst van dataleverancier ADPS geeft webwinkels real time populariteitsscores van producten in de markt. En fabrikanten zien in vogelvluchtblik hoe hun producten, en die van concurrenten, het op de markt doen.

Het nieuwe onderdeel van ADPS is een uitbreiding op de pricing informatie die het reeds enige tijd verhandelt. Deze data is direct en met toestemming afkomstig uit Nederlands grootste prijsvergelijkers. Zij verstrekten al prijsinformatie. Daar komen nu populariteitsscores van producten en review scores van producten en shops bij.

“De productinformatie is bijvoorbeeld nuttig voor winkeliers. Als een ondernemer ziet dat product X populair is op de markt, maar de verkopen van dat product in zijn winkel achterblijven, dan is dat een indicatie. Met deze informatie kan hij onderzoeken of zijn inhoudelijke aanbod, assortiment en prijsstelling, wel goed zijn”, aldus Sander Roose van ADPS.

Daarnaast laten de populariteitsscores aan winkeliers zien of er geen artikelen aan hun assortiment ontbreken waar op de markt veel vraag naar is.

“Onze basisdienst is de pricewatch. Die laat zien hoe je producten staan op de prijsvergelijkers. Dynamic pricing is onze uitgebreidere dienst, die in feite vertelt welke prijs een winkelier voor zijn product zou moeten vragen om de winst te optimaliseren. Als de prijselasticiteit erg laag is, kan het betekenen dat de prijs die ADPS adviseert hoger is dan bij de concurrentie. Je verkoopt dan wel wat minder, maar draait nog wel een gezonde marge. We doen dit in Nederland voor een top 3-speler en die maakt hierdoor per jaar miljoenen extra winst.”

“Toen we hiermee op de markt kwamen, vreesden de fabrikanten dat dynamic pricing er toe zou leiden dat prijzen alleen nog maar naar beneden zouden gaan en de marges voor de retailers naar nul zouden gaan. Dat gebeurde juist niet. Wat wel gebeurde, is dat pricing nu wordt bepaald door intelligentie en niet door emotie.”

De populariteitscijfers worden ook gebruikt door winkels en fabrikanten om te zien hoe een net nieuw gelanceerd product door de consument wordt opgepakt op de prijsvergelijkers. En daarmee bij de aangesloten webwinkels. Fabrikanten krijgen bovendien zicht op de vraag of de adviesprijs goed is gekozen en wie de directe concurrenten nu echt zijn.

“De assortimentssuggesties zijn extra interessant voor retailers die een long tail strategie volgen, dus niet niet alleen hot items verkopen maar een heel breed scala. ”

Deze techniek van het Nederlandse bedrijf wordt nu nog overwegend gebruikt voor elektronica, maar ADPS breidt steeds verder uit en bedient ook al klanten in branches als dierenvoeding en do-it-yourself.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond