Deel dit artikel
-

WebSideStory: lichte daling bij beursintroductie

Het Amerikaanse bedrijf voor webanalyse WebSideStory, tevens actief in Nederland, zag op de dag van de beursintroductie de koers licht dalen. Positiever verging het Jamdat Mobile, maker van games voor mobiele telefoons, dat 41 procent koerswinst noteerde bij de IPO.

WebSideStory ging in 1996 van start en analyseert de manier waarop bezoekers gebruik maken van een website. Klanten van WebSideStory kunnen hiermee hun site beter afstemmen op de eigen doelstelling, zoals bijvoorbeeld het genereren van leads of het verlagen van kosten via selfservice.

Vier jaar geleden wilde WebSideStory al naar de beurs, maar het kwam met zijn aankondiging een half jaar nadat de Nasdaq in een vrije val was geraakt. De IPO werd van de agenda gehaald. Eerder dit jaar maakte WebSideStory bekend opnieuw een poging te wagen, het had een sterke troef in handen gekregen tegenover potentiele beleggers, namelijk winstgevendheid. In de eerste zes maanden van het jaar behaalde het een nettowinst van 326 duizend dollar op een omzet van 10,3 miljoen dollar.

De opbrengst van de beursgang van WebSideStory is lager dan eerder verwacht, omdat het bedrijf besloot minder aandelen naar de beurs te brengen en de prijs per aandeel naar beneden bracht. Ging het in mei nog uit van een opbrengst van 57,5 miljoen dollar, uiteindelijk werd de kas dinsdag gevuld met 42,5 miljoen dollar.

De prijs per aandeel bedroeg bij de opening van de Nasdaq 9,34 dollar. Gedurende de eerste handelsdag steeg de koers naar 9,93 dollar, maar uiteindelijk moest het aandeel weer terrein prijs geven. Aan het eind van de dag bleek de koers gedaald tot 9,21 dollar.

Waar de meeste technologiebeursgangen momenteel voorafgegaan worden door een verlaging van de introductieprijs – zie Google en WebSideStory – waren er deze week ook twee bedrijven die het tegenovergestelde deden. Het Amerikaanse Jamdat Mobile (games voor mobiele telefoons) en Chinese 51Job (banensite) schroefden de introductieprijs voor hun Nasdaq-debuut omhoog.

Jamdat uit Los Angeles kreeg 16 dollar per aandeel, waar gerekend was op een introductiekoers van tussen de 13 en 15 dollar. De koers schoot bovendien met 41 procent omhoog naar 22,63 dollar. 51Job werd vooraf ingeschaald op 11 tot 13 dollar per aandeel, maar zag uiteindelijk kans om voor 14 dollar per aandeel zijn beursgang te maken. Het Chinese bedrijf zag de koers op de eerste dag (woensdag) stijgen met 51 procent.

Tegenover Amerikaanse media zeggen analisten de prijsverhoging als een bemoedigend teken te zien voor het beursklimaat. Ook de succesvol afgeronde introductie van Jamdat wordt beschouwd als een goede graadmeter voor interesse onder beleggers in bedrijven voor mobiel entertainment.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond