Deel dit artikel
-

‘Webwinkels blijven klanten misleiden met niet-leverbare producten’

Webwinkels blijven klanten lokken met populaire producten die helemaal niet meer leverbaar zijn. Dat constateert de Consumentenbond, die voor de derde keer hier onderzoek naar deed. Met name bij verkopers van keukenapparatuur en witgoed gaat het mis.

Van de door de bond 22 bestelde artikelen bleken er slechts 2 leverbaar. In de meeste gevallen leverden de winkels een ander model, soms zelfs zonder bericht. Bemmel & Kroon spant de kroon. Na de twee bestellingen, volgt direct een e-mail met de factuur. Beide keren staan daar andere modellen op dan die waren besteld. En steeds zonder dat expliciet te vermelden.
Vanwege de snelheid waarmee Bemmel & Kroon de bestelling aanpast, vermoedt de Consumentenbond dat de winkel de regels opzettelijk overtreedt. Op de vraag waarom de oude modellen nog te bestellen zijn, geeft de winkel geen écht antwoord.

Bemmel & Kroon, Veiligkopen.nu, Keukenloods.nl, KitchenOnline.nl en Inbouw.nl blijken hardnekkige overtreders, want ook in 2016 en 2018 sprak de Consumentenbond deze winkels al aan. Beterwitgoed komt voor de tweede keer als misleider uit de bus.

Net als vorige keren beloven de meeste bedrijven ook nu weer beterschap. Bemmel & Kroon neemt de moeite niet eens meer om die loze belofte te doen. Het bedrijf reageert niet op vragen van de Consumentenbond.

Overigens gaat ook Keurmerk Thuiswinkel Waarborg, waar een aantal van de overtreders bij is aangesloten, niet vrijuit. De bond heeft het keurmerk geïnformeerd, maar dat reageert laconiek.

Deel dit bericht

4 Reacties

Freek de Vrijq - Goudprijs

Deze praktijken brengen in principe de gehele binnenlandse e-commerce-industrie schade toe. Nu zal wegens corona het online shoppen niet snel afnemen, maar wanneer onbetrouwbare partijen niet worden aangepakt zal dit op termijn wel degelijk het consumentenvertrouwen schaden en zullen ook correcte webshops het in hun portemonnee voelen. Ik hoop van harte dat hier werk van wordt gemaakt.

Paul Hoff

Ik moet zeggen dat ik al weer gewoon naar een ‘echte’ winkel ga en het product wil krijgen. Recentelijke meerdere van dit soort sessies meegemaakt, helaas….

bert

Dit is de helft van het verdienmodel van Amazon. Als je zo dom bent om daar één keer als reseller iets aan te bieden, dan ben je voor eeuwig clickbait voor “vergelijkbare” artikelen van Amazon zelf. 90% op Amazon is productkerkhof om Google te spammen.
Tip voor Google: verwijder alles wat niet leverbaar is uit je index.

Hendrik - Weclaim

Tja, hoe groter het bedrijf hoe groter de fraude lijkt het wel. Nu gaat het in dit artikel nog over, relatief, kleine/Nederlandse bedrijven. Grote multinationals als Amazon en Airbnb lappen al helemaal enorm veel regels aan hun laars, en lijken hier nog grotendeels mee weg te komen ook. Sneu, maar realiteit.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond