Deel dit artikel
-

Webwinkels blijven ver achter met ‘groen bezorgen’

Net als in 2019 biedt maar tien procent van de grote webwinkels een duurzame bezorgoptie aan zijn klanten. Er is in die zin niets veranderd in 2020.

Cijfers van softwarebedrijf Paazl, gespecialiseerd in het faciliteren van bezorgingen door webwinkels, laten dit zien. Nederlands grootste webwinkels bieden hun klanten nog steeds geen groene bezorgopties in een tijd waarin het besef over klimaatcrisis steeds prominenter wordt.

Wel ziet Paazl een ontwikkeling op dit front. Dat is een gevolg van het coronavirus. “Wel is een toename te zien van webshops die afhaallocaties als standaard optie aanbieden, naast thuislevering. In 2019 bood bijna een kwart van de top 100 (24%) samedaydelivery aan, maar dit is afgenomen tot slechts 15% in 2020. Het is mogelijk dat het coronavirus invloed heeft gehad op de behoefte aan samedaydelivery omdat mensen veel vanuit huis werken. Nieuwe lastmile vervoerders die eind 2019 en begin 2020 de markt betraden bieden duurzame ‘sameday’-oplossingen, dus we verwachten dat dit aantal in 2021 weer zal stijgen.”

Veel bedrijven hebben ervoor gekozen om winkel levering gratis aan te bieden, een stijging van bijna tweehonderd procent ten opzichte van 2019. In 2020 kon je ook bij meer bedrijven je bestelling retouren via een pakket- of servicepoint. Deze flexibiliteit bij verzending en retouren, zo stelt directeur Jan-Willem Roest (foto), was van vitaal belang tijdens de lockdown vanwege het coronavirus en de grote winnaars in e-commerce waren de bedrijven die in staat waren hun klanten zo goed mogelijk, vooraf, in de checkout -en tijdens bezorging, konden blijven informeren.

Deel dit bericht

3 Reacties

Yvon Hoogeweegen - BinnensteBuiten Produkties

Mooi artikel! En helemaal met je eens dat die bezorging veel duurzamer moet! Ik snap dat die distributie een mega logistisch probleem is, maar zou het niet nog handiger zijn als er -naar bepaalde buurten- combi ritten gemaakt zouden worden? Ik zie alleen al bij ons in de buurt (het Spieghel in Bussum) zo ontzettend veel verschillende koeriersdiensten rijden? Dan lijkt me een combinatie veel duurzamer…. groet, Yvon Hoogeweegen

Mike

Laten ze eerst de wereld van retourneren maar aanpakken. De betaalde verzendkosten niet terug betalen bij retour en niet gratis kunnen retourneren zal al enorm veel helpen.

Henk-Jan - Het Speelgoedpaleis

Voor kleine webwinkels is het niet altijd mogelijk om de optie om deze af te leveren bij een afhaalpunt aan te bieden. Wel heeft de consument altijd de mogelijkheid om bij het af lever adres het dichtstbijzijnde afhaalpunt adres in te voeren. De bal ligt daarmee bij de consument.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond