Deel dit artikel
-

‘Webwinkels hardnekkig in de fout met teruggestuurde artikelen’

Webwinkels lappen de regels voor retourzendingen nog steeds massaal aan hun laars. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Maar liefst 44 procent van de winkels betaalde het verschuldigde bedrag niet, niet volledig of te laat terug.

De Consumentenbond trekt deze conclusie nadat het op verschillende momenten meer dan 600 artikelen bij ruim 200 webshops had besteld. Vervolgens stuurden de onderzoekers de hele bestelling binnen 14 dagen terug. Wettelijk zijn de winkels in dat geval verplicht om binnen twee weken het volledige aankoopbedrag, inclusief eventuele bezorgkosten terug te betalen. Slechts 32 procent van de webwinkels betaalde minimaal 1 van de retourzendingen te laat of niet terug.

Vijftien webwinkels presteerden het zelfs om bij alle drie de bestellingen te laat of niet terug te betalen. We Love Musthaves en Tabletpoef betaalden helemaal niets terug. En ook Atlas for Men, Lil.nl en Vegaoo.nl reageerden opnieuw uitermate traag.

Ook de bezorgkosten leiden regelmatig tot problemen, al gaat het wel beter dan vorige keer. Toen betaalde nog 36 procent van de webwinkels bij minimaal één van de bestellingen de bezorgkosten niet terug, nu is dat 22 procent.

Ook weigeren enkele winkels retourzendingen, soms onder het mom dat een artikel dat wij zo scherp is geprijd dat het niet teruggestuurd mag worden.

De resultaten zijn weliswaar íets beter dan in andere jaren, maar de verbeteringen zijn te klein en ze gaan te langzaam, zegt de Consumentenbond. ‘De webwinkels zijn hardleers. Ze moeten echt aan de bak en zich houden aan de regels. Die zijn er niet voor niets.’

Dit bericht is 17 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond