Deel dit artikel
-

Webwinkels helpen postorders om zeep

‘Kopen op afstand’ is synoniem geworden met webwinkelen, omdat bestellen via post, telefoon of fax amper meer gebeurt. Een kleine 11 procent van de aankopen op afstand gebeurt nog niet via het web.

In 2003 verliep de helft van de bestellingen bij verkopers op afstand als Wehkamp en ECI nog via analoge media. De marktomvang was toen zo’n 2,5 miljard euro, waarvan 1,2 miljard via het web werd afgehandeld, 50,6 procent.

Uit net verschenen onderzoekscijfers van Blauw Research blijkt dat analoge media van jaar op jaar hard aan populariteit verliezen.

  • 2003: 50,6 procent van de totale markt
  • 2004: 40,9 procent
  • 2005: 32,2 procent
  • 2006: 20,9 procent
  • 2007: 16,9 procent
  • 2008: 11,2 procent

Dankzij de snelle populariteitsgroei van webwinkelen echter groeide het verschijnsel ‘kopen op afstand’ aanzienlijk. In 2003 kocht men voor 2,5 miljard euro bij winkels waar klanten niet binnenkomen, in 2008 was dat met 5,46 miljard euro verdubbeld. De analoge aankopen halveerden in diezelfde tijd van 1,3 miljard naar 610 miljoen vorig jaar.

Thuiswinkel.org, dat het onderzoek uit liet voeren, concludeert: “In de reguliere detailhandel is in hetzelfde jaar een omzet van 84,7 miljard euro gerealiseerd. Dat betekent dat het aandeel van thuiswinkelen, de verkoop van producten én diensten in alle kanalen, in de detailhandel is gestegen van 5,09 procent in 2007 naar 5,76 procent in 2008. Het aandeel van de thuiswinkelbranche in de detailhandel exclusief diensten als food, reizen, verzekeringen en tickets in de bedraagt 3,5 procent”.

Foto: benimoto (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond