Deel dit artikel
-

Webwinkels ondervinden hinder bij bevoorrading

Het merendeel van de webwinkels ondervindt een zekere mate van hinder bij de bevoorrading. Er is sprake van een toename daarin, omdat voorraden opraken en aanvoer stroef verloopt.

In maart gaf zestig procent van de ondervraagde Europese thuiswinkelorganisaties aan dat hun leden problemen hebben in de supply chain. In mei is dat aantal opgelopen tot 78 procent. De oorzaak ligt veelal in het feit dat fabrieken minder productie draaien of zelfs helemaal dicht zijn.

Daar komt bij dat de vraag is toegenomen omdat in veel Europese landen de fysieke winkels dicht zijn. Die vraagstijging is niet per se goed nieuws, want nee verkopen en vertraging in de levering leidt tot slechte klantervaring. Dat uit zich in slechte reviews en hogere druk op de klantenservice.

Een nieuw onderzoek van E-Commerce Europe (PDF) geeft in grote lijnen weer hoe de e-commercesector in achttien landen zich afgelopen twee maanden heeft ontwikkeld. Het laat de resultaten zien van een steekproef onder achttien thuiswinkelorganisaties naar de actuele stand van de zaken in die landen.

Het blijkt dat webwinkels en hun klanten wat meer overgaan tot de orde van de dag. Succesnummers als elektronicawinkels, bouwmarkten en supermarkten hebben geen problemen gehad, maar zaken met sportitems, kleding en luxeartikelen hebben zware maanden achter de rug. In maart verwachtte 73 procent van de webwinkels nog omzetdalingen. Nu, in mei, is dat percentage gedaald tot 39 procent.

De steekproef laat zien dat nagenoeg alle landen zijn begonnen met een exitstrategie. De nationale overheden proberen het normale leven onder voorwaarden weer op te starten. Gekeken naar het aantal fysieke detailzaken dat open kan, is dat percentage sinds maart gestegen van 27 procent naar 67 procent.

Foto: Frans Berkelaar (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond