Deel dit artikel
-

Webwinkels volgend in duurzaamheidsontwikkeling

Duurzaam ondernemen en Co2-reductie zijn onderwerpen die bij Nederlandse webwinkels nog in de kinderschoenen staan. De branche neemt vooral een volgende positie in.

Er gaat jaarlijks ruim 6 miljard euro om in de online winkelbranche, wat zich onder meer concreet vertaalt naar veel ritjes van bezorgdiensten en vrachtwagens met post. Hoewel Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen een van de vijf speerpunten van Thuiswinkel.org is, leeft het onderwerp amper bij de Nederlandse webwinkel.

Directeur Wijnand Jongen: “Duurzaam ondernemen leeft vooral bij grote bedrijven, en bij ons als branchevereniging. Bij middelgrote en kleine winkels is het geen onderwerp dat dagelijks op de agenda staat. Ik denk dat het in de komende 5 tot 10 jaar tot wasdom moet komen”.

Een praktisch voorbeeld is dat de belangenvereniging beleid wil formuleren om distributeurs te helpen om logistiek en transport efficiënter kunnen. Ook wil de werkgroep Milieu & Verpakking, met Vincent van Daalen als nieuwe voorzitter, meer aandacht besteden aan milieuvriendelijkere verpakkingen. Ecologisch verantwoorde verpakkingen zijn een van de thema’s die op zijn agenda staan.

Jongen erkent: “Duurzaam ondernemen is een onderbelicht onderwerp bij onze leden. De weg naar meer duurzame ondernemingen is een proces dat lang duurt. Het is een kwestie van ontwikkelingen op verscheidene markten en kijken naar de vragen en ervaringen bij onze leden”.

Deel dit bericht

5 Reacties

Kim

Duurzaam ondernemen is meer dan verpakking en transport,?Sterke groei duurzame webwinkels!Het aantal webshop ondernemers dat zich geheel richt op de verkoop van verantwoorde artikelen in Nederland groeit explosief. Dagelijks melden zich nieuwe ondernemers aan bij de duurzame winkelstraat puurwinkelen.nl. Deze ondernemers voeren een assortiment bestaande uit eerlijke, ecologische, cradle to cradle of energie besparende producten. Naast het voeren van een duurzaam assortiment zien wij ook dat de webwinkeliers in de bedrijfsvoering MVO hoog op de agenda hebben staan. Zo zijn er zelfs webwinkels die in eigen stad per fiets bij u afleveren. Door redactie: Puurwinkelen.nlwww.puurwinkelen.nlPuurwinkelen.nl de website voor het beste overzicht van duurzame producten, winkels en webshops. Door deze te bundelen cre?ren wij de grootste duurzame virtuele winkelstraat. Elke week worden er nieuwe artikelen opgenomen op het gebied van mode, wonen, sport, verzorging en nog veel meer. Het zijn stuk voor stuk duurzame producten geselecteerd op fair trade, eerlijk, bio en milieuvriendelijk. zo wordt shoppen nog leuker.

SewNaturalEU

Ik sluit mij helemaal aan bij de reactie van Puur Winkelen!

Walther Ploos van Amstel

Er mag dan ook wel wat gebeuren aan de gebrekkige levering door webwinkels…Soms 2 tot 3 keer voor niks bij mij voor de deur, omdat levering op asfrpaak niet kan. Wij zijn vaak niet thuis? en dan is er even niemand om de post aan te nemen. Geweldig lastig als TNT, DHL, UPS, GLS of Mikropakket aan de deur komen. Niet een keer, maar vaak twee keer komen ze voor niks. Er zit dan niks anders op dan maar weer 2 uur te reizen naar een desolaat afhaalpunt op Westpoort of Schiphol-Rijk. Natuurlijk is dat afhaalpunt, en het call-centre, alleen open tijdens kantooruren. Juist als wij werken. Vaak laten we het pakje gewoon terugsturen. Jammer! Maatschappelijk niet verantwoord, in de toch al volle en vervuilde binnensteden, en hoogst klantonvriendelijk. Lees: http://www.delaatstemeter.nl/kennisnetwerken/logistiek-webwinkels-dat-moet-beter/

Erwin Boogert - Emerce

Kim, SewNaturalEU, Dank voor jullie bijdragen. Het verhaal gaat echter niet over producten in winkelschappen, maar over duurzaamheidsfactoren van de organisatie a c h h t e r de winkel. Weten jullie of de hosting groen is, compenseer je de Co2-uitstoot van gereden kilometers, hangen overal LED-lampen? Dat soort zaken, op kleine schaal.

Biocosmetica

?Duurzaam ondernemen leeft vooral bij grote bedrijven, en bij ons als branchevereniging. Bij middelgrote en kleine winkels is het geen onderwerp dat dagelijks op de agenda staat? Een gemiste kans wat mij betreft!Juist voor middelgrote en kleine winkels zou het makkelijk moeten om een MVO-werkwijze door te voeren, door de kortere lijnen binnen de organisatie. Zo hebben wij binnen ons Milieubeleid de volgende stappen vastgelegd: - Binnen het assortiment kiezen we voor dierproefvrije producten op natuurlijke basis, die zijn samengesteld met respect voor mens en milieu - Duurzame groene hosting voor de website - Groene stroom voor het kantoor - CO2 neutraal door kantoor aan huis (geen woon-werkverkeer) en compensatie van de uitstoot die ontstaat binnen de distributieketen door deelname aan het CO-2-Gether programma. - Flexibeler aanbieden van bezorging door keuze voor het ophalen van een bestelling op een van de 1700 TNT Post afhaallocaties, waardoor onnodig gereden kilometers voorkomen kunnen worden. Meer informatie over ons milieubeleid: http://www.biocosmetica.nl/webshop/milieu

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond