Weekbladen krijgen subsidie voor losse verkoop artikelen
De Groene Amsterdammer en Vrij Nederland krijgen van het Stimuleringsfonds voor de Pers 100.000 euro om te onderzoeken hoe de omzet gemaximaliseerd kan worden door onlineverkoop van losse artikelen.
Het onderzoek zal worden uitgevoerd door Blendle dat hetzelfde bedrag in het onderzoek investeert. Blendle is een van de Nederlandse apps die artikelen per stuk (pay-per-view) of als onderdeel van een bundel voor een vast bedrag (all-you-can-read) verkopen. Door het onderzoek kunnen uitgevers erachter komen welke prijs voor een artikel de hoogste omzet genereert.
Verder moet het project inzicht verschaffen in de vraag wanneer het interessant wordt voor uitgevers om lezers een abonnement op een titel aan te bieden in plaats van losse artikelen af te laten nemen. Daarnaast wordt gekeken wat de effecten zijn van het verkopen van artikelen via de eigen site versus die van Blendle en hoeveel nieuwe lezers (mensen die nu geen abonnement hebben) het verkopen van losse artikelen oplevert.
De resultaten van het project zijn niet alleen interessant voor uitgevers die aan Blendle deelnemen, maar ook van belang voor alle uitgevers die overwegen losse artikelen te verkopen.
De subsidie is verleend op basis van de Mediawet 2008. Die biedt de mogelijkheidom subsidie te verstrekken aan een gezamenlijk project van uitgevers dat erop gericht is de exploitatiepositie van de betrokken titels te verbeteren.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Maurits
Uniek dit. Kan alleen in Nederland.
“Wij van WC-eend adviseren WC-eend”
Maurice Beerthuyzen
Er zijn op dit moment al enkele initiatieven op dit gebied. Zoals De Correspondent en sinds kort Sportschrijvert. Krijgen die ook subsidie?
Wim
Haha, een slager die zijn eigen vlees keurt. Drie keer raden wat de uitkomst van dit onderzoek gaat zijn … En dat terwijl wij allen de uitkomst al weten. Wat mij betreft gerommel in de marge om de het leven van de kranten “oude stijl” nog iets te verlengen en redacties het gevoel te geven dat ze gerust nog jaren op de oude voet door kunnen gaan. Onderzoek of artikelen op basis van pay-per-view verkocht kunnen worden. Ik zou zeggen, just-do-it en zie wat er gebeurt. Bewaar die subsidie om innovatie in de uitgeverij te stimuleren, want daar ontbreekt het echt aan.